D 2007

Evropské železnice na počátku 21. století

TOMEŠ, Zdeněk

Základní údaje

Originální název

Evropské železnice na počátku 21. století

Název česky

Evropské železnice na počátku 21. století

Název anglicky

European railways at the begining of the 21st century

Autoři

TOMEŠ, Zdeněk (203 Česká republika, garant)

Vydání

2007. vyd. Žilinská Univerzita Žilina, EURNEX - Žel 2007 "Towards more competitve European railway system" (2.diel), od s. 110-115, 6 s. 2007

Nakladatel

EDIS - vydavatelstvo ZU Žilina

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50200 5.2 Economics and Business

Stát vydavatele

Slovensko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14560/07:00032473

Organizační jednotka

Ekonomicko-správní fakulta

ISBN

978-80-8070-679-1

Klíčová slova anglicky

railways; competiton; vertical unbundling; transport policy

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 8. 6. 2009 11:30, Ing. Naďa Voráčová

Anotace

V originále

Evropské železnice mají za sebou téměř dvě století slavné historie. V současnosti však čelí vážným problémům. Razantní nástup silniční dopravy je z řady oblastí dopravního trhu zcela vytlačil a na několika zbylých segementech se železniční doprava drží jen s velkými obtížemi. Důsledkem jsou poklesy tržeb a nárůsty ztrát železničních společností. Evropská strategie revitalizace železnic je založena na veřejných investicích do infrastruktury a na zavedení konkurence do provozování železničních služeb. Cílem tohoto příspěvku je zhodnocení příležitostí a rizik, kterým evropské železnice budou čelit v 21. století.

Anglicky

European railways have long history of operation. But presently they are faced with challenging problems. The success of road transport has diminished their market shares considerably. As a consequence revenues declined and European railways operations are usually unprofitable. This has led to growing dependency on public subsidies and to high indebtness of railway companies. European transport policy tries to revitalize railway transport through competition promotion and infrastructure financing. The aim of this paper is to assess economic possibilities and limits of European railway at the beginning of 21st century.