2007
Evropské železnice na počátku 21. století
TOMEŠ, ZdeněkZákladní údaje
Originální název
Evropské železnice na počátku 21. století
Název česky
Evropské železnice na počátku 21. století
Název anglicky
European railways at the begining of the 21st century
Autoři
TOMEŠ, Zdeněk (203 Česká republika, garant)
Vydání
2007. vyd. Žilinská Univerzita Žilina, EURNEX - Žel 2007 "Towards more competitve European railway system" (2.diel), od s. 110-115, 6 s. 2007
Nakladatel
EDIS - vydavatelstvo ZU Žilina
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50200 5.2 Economics and Business
Stát vydavatele
Slovensko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14560/07:00032473
Organizační jednotka
Ekonomicko-správní fakulta
ISBN
978-80-8070-679-1
Klíčová slova anglicky
railways; competiton; vertical unbundling; transport policy
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 8. 6. 2009 11:30, Ing. Naďa Voráčová
V originále
Evropské železnice mají za sebou téměř dvě století slavné historie. V současnosti však čelí vážným problémům. Razantní nástup silniční dopravy je z řady oblastí dopravního trhu zcela vytlačil a na několika zbylých segementech se železniční doprava drží jen s velkými obtížemi. Důsledkem jsou poklesy tržeb a nárůsty ztrát železničních společností. Evropská strategie revitalizace železnic je založena na veřejných investicích do infrastruktury a na zavedení konkurence do provozování železničních služeb. Cílem tohoto příspěvku je zhodnocení příležitostí a rizik, kterým evropské železnice budou čelit v 21. století.
Anglicky
European railways have long history of operation. But presently they are faced with challenging problems. The success of road transport has diminished their market shares considerably. As a consequence revenues declined and European railways operations are usually unprofitable. This has led to growing dependency on public subsidies and to high indebtness of railway companies. European transport policy tries to revitalize railway transport through competition promotion and infrastructure financing. The aim of this paper is to assess economic possibilities and limits of European railway at the beginning of 21st century.