2007
Literární, hudební a výtvarné dílo Ludvíka Kuby jako jedinečný pramen výzkumu lužickosrbských smyčcových chordofonů
KALINA, PetrZákladní údaje
Originální název
Literární, hudební a výtvarné dílo Ludvíka Kuby jako jedinečný pramen výzkumu lužickosrbských smyčcových chordofonů
Název anglicky
The Literary, Musical and Artistic Work of Ludvík Kuba as a Unique Source of Research on Sorbian Chordophones
Autoři
KALINA, Petr (203 Česká republika, garant)
Vydání
Praha, Slovanský svět očima badatelů a publicistů 19. a 20. století, od s. 11-20, 10 s. 2007
Nakladatel
Etnologický ústav AV ČR
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/07:00032544
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
978-80-87112-01-4
Klíčová slova anglicky
sorbian chordophones; Ludvík Kuba
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 14. 4. 2010 18:09, PhDr. Petr Kalina, Ph.D.
V originále
Pramenná svědectví k výzkumu dvou typů unikátních lužickosrbských smyčcových chordofonů nacházíme ve všech třech hlavních složkách díla Ludvíka Kuby - v díle literárním, hudebně-sběratelském i výtvarném. Na svých lužickosrbských cestách zaznamenával Kuba současný stav výskytu, použití, konstrukce, užívané terminologie, repertoáru a podoby malých i velkých lužickosrbských houslí. Jeho vrstevnaté svědectví je cenné především z toho důvodu, že bylo provedeno v poslední chvíli - zachycuje doznívající fázi folklórního života malých i velkých lužickosrbských houslí. Postřehy Ludvíka Kuby však bohužel nejsou prosty několika faktografických pochybení, které pramení zejména ze samotného charakteru Kubova bádání; to totiž v mnoha faktorech nemělo podobu systematického výzkumu, nýbrž formu náhodných izolovaných sond.
Anglicky
We can find surces for research on two types of unique Sorbian chordophones in all three main components of the work of Ludvík Kuba - in his literary work, music collection work and artistic work. In his Sorbian travels, Kuba took note of the state of the occurrence, use construction, terminology, repertoire and forms of the small and large Sorbian violins at that time. His multi-layered testimony is valuable above all due to the fact that it was done at last minute - it captures the fading phase of the folkloric life of small and large Sorbian violins. Ludvík Kuba's observations, however, are not free of several factual doubts, which stem from the character of Kuba's research itself; in many aspects it did not take the form of systematic research, but rather, it consisted of random isolated probes.