MAREČKOVÁ, Marie. Concept of state Schools and Healthcare in Civic Society. In ŘEHULKA, Evžen. School and Health 21. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007, s. 37-42. ISBN 978-80-7315-138-6.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Concept of state Schools and Healthcare in Civic Society.
Název česky Pojetí problematiky státní školní a zdravotní péče v systému občanské společnosti.
Autoři MAREČKOVÁ, Marie (203 Česká republika, garant).
Vydání 1. vyd. Brno, School and Health 21. od s. 37-42, 6 s. 2007.
Nakladatel Masarykova univerzita
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 60101 History
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14410/07:00023053
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISBN 978-80-7315-138-6
UT WoS 000264733100004
Klíčová slova česky školský řád, normální škola,hlavní škola,triviální škola,zdravotní řád,zemské zdravotní komise,krajský lékař,městský lékař,zemský protomedik,hygienický dozor,životní styl
Klíčová slova anglicky General School Order;normal school;principal school;popular school;Healthcare Order;regional healthcare commissions;regional and burger doctors and midwives;hygienic surveillance;everyday lifestyle
Štítky everyday lifestyle, General School Order, Healthcare Order, hygienic surveillance, normal school, popular school, principal school, regional healthcare commissions
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: prof. PhDr. Marie Marečková, DrSc., dr. h.c., učo 1056. Změněno: 7. 4. 2010 13:56.
Anotace
Approval of the General School Order (Allgemeine Schulordnung) for normal, principal and popular (trivial) schools in the Czech lands and in Austria on 6 December 1774 legalised the spontaneous alphabetisation efforts. With effect as of 1 January 1775 education became compulsory for all children between six and twelve years of age, for boys as well as girls without social differentiation. The School Order significantly extended access to education and introduced a system in teaching practice. Curricula were specified and teacher status was established. Every country of the Austrian Monarchy was expected to have normal school and preparatory schools for teachers-to-be. Principal schools were to be established in every city, or at least in every region. Popular trivial schools were to be established in towns, market villages and parish capitals or also in remote villages with filial church in the case of large parishes.
Anotace česky
Schválením školského řádu (Allgemeine Schulordnung) pro normální, hlavní a obecné (triviální) školy v českých a rakouských zemích 6.12.1774 se dostalo spontánnímu alfabetizačnímu úsilí formy zákona. S účinností od 1. ledna 1775 vzdělávací povinnost platila pro všechny děti od šesti do dvanácti let, pro chlapce i dívky bez rozdílu sociálního postavení. Školský řád významně rozšířil přístup ke vzdělání a vnesl do vyučování systém. Byla stanovena učební látka a zajištěno postavení učitelů. Každá země monarchie měla mít normální školy, které byly spojeny s přípravkami pro učitele. Hlavní školy byly v každém větším městě, popřípadě v každém kraji měla existovat alespoň jedna hlavní škola. Obecné (triviální) školy měla mít menší města, tržní obce a vesnice s farním kostelem nebo u rozlehlých farností také vzdálenější vesnice, kde byl filiální kostel.
Návaznosti
MSM0021622421, záměrNázev: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Škola a zdraví pro 21. století
VytisknoutZobrazeno: 25. 4. 2024 09:20