NEUSAR, Aleš and Jiří MAREŠ. Kvalita života z pohledu dětí ze základních škol ve věku 8-15 let (Quality of life from the viewpoint of children aged 8 - 15). In J. Mareš a kol. (Eds.) Kvalita života u dětí a dospívajících II. Brno: MSD, 2007, p. 139-158, 19 pp. II. ISBN 9788073920081.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Kvalita života z pohledu dětí ze základních škol ve věku 8-15 let
Name in Czech Kvalita života z pohledu dětí ze základních škol ve věku 8-15 let
Name (in English) Quality of life from the viewpoint of children aged 8 - 15
Authors NEUSAR, Aleš (203 Czech Republic, guarantor) and Jiří MAREŠ (203 Czech Republic).
Edition Brno, J. Mareš a kol. (Eds.) Kvalita života u dětí a dospívajících II. p. 139-158, 19 pp. II. 2007.
Publisher MSD
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14230/07:00023269
Organization unit Faculty of Social Studies
ISBN 9788073920081
Keywords in English Quality of life; children; quality of life concept; questionnaire
Tags children, quality of life, quality of life concept, questionnaire
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Aleš Neusar, učo 195480. Changed: 30/6/2009 06:07.
Abstract
581 dětí ve věku 8-15 let vyplnilo dotazník, kde mělo v prvním úkolu napsat, jak by rozuměly titulku časopiseckého článku 'Kvalita života u dětí'. V druhém úkolu pak měly popsat špatný, normální a výborný život na příkladu života svých kamarádů a známých dětí. Reagovali jsme tak na nedostatek výzkumů, které se ptají samotných dětí, jak vidí kvalitu svých životů. Sonda ukazuje, jak děti popisují špatný, normální a výborný život, prezentuje rozdíly mezi mladšími a staršími dětmi a mezi pohlavími. Děti popisují normální či výborný život oproti špatnému životu nejčastěji následovně: dítě má (oba) rodiče; rodiče se o něj starají; jsou hodní; má dobré kamarády; rodina má dostatek peněz; dítěti jde dobře učení; dítě se dobře chová; má vše co potřebuje k životu; má relativní volnost v tom, co může dělat; sportuje. Konceptu 'kvalita života u dětí' (první úkol) mladší děti často nerozumí. Starší dětí (11 let a starší) mu ve většině případů rozumí bez problémů.
Abstract (in English)
Our survey was completed by 581 children who were between 8 to 15 years old. They were asked to describe how they would understand the title of an article 'quality of children's life' in the first task. The second task was to describe poor, average and outstanding way of living of their friends and acquaintances. This survey was a reaction to the lack of research interested in how children themselves see the quality of their lives. Average or outstanding life is most commonly described (as opposite to poor life) by these categories: the child has (both) parents; parents take care of him/her; parents are nice; the family has enough money; the child is good at school; the child is well behaved; the child has everything necessary for its living; the child has relative freedom what to do; the child does a sport. Young children do not understand the concept of QOL (first task) quite often. Older children (11 and older) understand it without difficulty.
Links
MSM0021622406, plan (intention)Name: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Psychological and social characteristics of children, youth and families, development of the personality in the time of changes of modern society
PrintDisplayed: 28/4/2024 03:26