2007
Fakty a fenomény v průniku didaktické teorie, výzkumu a praxe vzdělávání
JANÍK, Tomáš a Jan SLAVÍKZákladní údaje
Originální název
Fakty a fenomény v průniku didaktické teorie, výzkumu a praxe vzdělávání
Název česky
Fakty a fenomény v průniku didaktické teorie, výzkumu a praxe vzdělávání
Název anglicky
Facts and Phenomena on the Interface of Didactic Theory, Research and Educational Practice
Autoři
JANÍK, Tomáš (203 Česká republika, garant) a Jan SLAVÍK (203 Česká republika)
Vydání
Pedagogika, 2007, 0031-3815
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14410/07:00023311
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova anglicky
didactic; education; experience; teaching; pedagogical content knowledge
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 16. 6. 2008 10:36, prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed.
V originále
Článek analyzuje pojmy "fenomén" a "fakt" z hlediska oborových didaktik. Cílem je ujasnit používání těchto pojmů s ohledem na jejich operacionalizaci pro empirický výzkum vzdělávací praxe. Analýza vztahu pojmů "fenomén" a "fakt" oborovým didaktikám umožňuje teoreticky vysvětlovat realitu vyučování a učení založeného na žákově zkušenosti, tj. na jeho před-porozumění učivu. Pro oborové didaktiky v komunikačním pojetí jsou empiricko-výzkumnými fakty výrazové struktury, tj. verbální, věcné, pohybové a jiné obsahové reprezentace. Pro výuku má smysl jen taková struktura, která nepřekračuje hranice "významového kanálu" spojujícího výkon žáka s analogickým výkonem experta v daném oboru. Autoři zavádějí termín "vzdálenost výrazové struktury"; čím je tato pomyslná vzádlenost větší, tím náročnější je didaktické propojení žákovy zkušenosti s analogickým expertním výkonem.
Anglicky
The article presents analysis the content scope and operational functions of the terms "fact" and "phenomenon" in theories of subject didactics. The aim is to clarify the use of these terms above all with a view to their operationalisation for empirical research on educational practice. The analysis of the relationship between the concepts of "phenomenon" and "fact" enables subject didactics to offer theoretical explanations of the reality of teaching and learning based on the pupils experience, i.e. on his pre-understanding of the teaching material. The autors introduce the term "distance of the structure of expression" to suggest that the greater this distance the harder is to make the didactic connection between pupils experience and the analogical performace of the expert.
Návaznosti
MSM0021620862, záměr |
|