HORKÁ, Hana and Zdeněk HROMÁDKA. Reálná vybavenost absolventa ZŠ k péči o životní prostředí (The real readiness of basic school leavers regarding environment preservation.). In Absolvent základní školy. první. Brno: Pedagogická fakulta. p. 234-239. ISBN 978-80-210-4402-9. 2007.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Reálná vybavenost absolventa ZŠ k péči o životní prostředí
Name (in English) The real readiness of basic school leavers regarding environment preservation.
Authors HORKÁ, Hana (203 Czech Republic, guarantor) and Zdeněk HROMÁDKA (203 Czech Republic).
Edition první. Brno, Absolvent základní školy, p. 234-239, 6 pp. 2007.
Publisher Pedagogická fakulta
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/07:00020796
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-4402-9
Keywords (in Czech) Vztahy z environmentální oblasti; prostředí; environmentální výchova; principy udržitelného rozvoje; účinnost environmentální výchovy
Keywords in English The relationships in the environmental area; environment; environnmental education; principles of sustainable development; effectiveness of environmental education at schools
Tags environment, environniental education, principles of Sustainable Development
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. PaedDr. Hana Horká, CSc., učo 2749. Changed: 23/8/2010 21:27.
Abstract
V podmínkách české školy se realizují mezioborové souvislosti a integrace poznání nejen ve vzdělávacích oblastech, ale i v průřezových tématech. Mezi ně náleží environmentální výchova, která směřuje k osvojování kompetencí ve prospěch ochrany životního prostředí a principů udržitelného rozvoje. Ekologická gramotnost se stává předmětem zkoumání a její úroveň je označována jako základní indikátor úspěšnosti environmentální výchovy. Ve stati jsou prezentovány výsledky výzkumného šetření zaměřeného zejména na úroveň orientace žáků v pojmech a vztazích z environmentální oblasti napříč vzdělávacími oblastmi. Poukazováním na oblasti, v nichž jsou žáci neúspěšní, chceme upozornit na chronicky nízkou účinnost environmentální výchovy na školách. V závěru stati naznačujeme nové možnosti, které školám skýtají školní vzdělávací programy.
Abstract (in English)
This paper presents results of an investigation focused primarily v on the level of pupils'awareness of terms and relationships in the environmental area across subject areas. Among them there is environmental edlicatioiz ainzing at acqiíiriiig competences in favour of environment presenation and the principles of sustainable developnient. Ecological literacy becomes tíze subject of an investigation and its level is defined as the basic indicator of environniental education success. The paper presents results of an investigation ainied chiefly at tíze level of piípils' awareness of ternis and relationships in the environmental area across the curriculum. By referring to the areas in which pupils are unsuccessful we intend to draw attention to the continuously low effectiveness of environmental education at schools. In the final part we indicate new possibiluies offered bv school educational programmes.
Links
GA406/05/0246, research and development projectName: Obsahová dimenze kurikula základní školy
Investor: Czech Science Foundation, The Content Dimension of Basic School Curriculum
PrintDisplayed: 29/3/2024 12:46