D 2007

Reálná vybavenost absolventa ZŠ k péči o životní prostředí

HORKÁ, Hana and Zdeněk HROMÁDKA

Basic information

Original name

Reálná vybavenost absolventa ZŠ k péči o životní prostředí

Name (in English)

The real readiness of basic school leavers regarding environment preservation.

Authors

HORKÁ, Hana (203 Czech Republic, guarantor) and Zdeněk HROMÁDKA (203 Czech Republic)

Edition

první. Brno, Absolvent základní školy, p. 234-239, 6 pp. 2007

Publisher

Pedagogická fakulta

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/07:00020796

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-4402-9

Keywords (in Czech)

Vztahy z environmentální oblasti; prostředí; environmentální výchova; principy udržitelného rozvoje; účinnost environmentální výchovy

Keywords in English

The relationships in the environmental area; environment; environnmental education; principles of sustainable development; effectiveness of environmental education at schools

Tags

Reviewed
Změněno: 23/8/2010 21:27, doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.

Abstract

V originále

V podmínkách české školy se realizují mezioborové souvislosti a integrace poznání nejen ve vzdělávacích oblastech, ale i v průřezových tématech. Mezi ně náleží environmentální výchova, která směřuje k osvojování kompetencí ve prospěch ochrany životního prostředí a principů udržitelného rozvoje. Ekologická gramotnost se stává předmětem zkoumání a její úroveň je označována jako základní indikátor úspěšnosti environmentální výchovy. Ve stati jsou prezentovány výsledky výzkumného šetření zaměřeného zejména na úroveň orientace žáků v pojmech a vztazích z environmentální oblasti napříč vzdělávacími oblastmi. Poukazováním na oblasti, v nichž jsou žáci neúspěšní, chceme upozornit na chronicky nízkou účinnost environmentální výchovy na školách. V závěru stati naznačujeme nové možnosti, které školám skýtají školní vzdělávací programy.

In English

This paper presents results of an investigation focused primarily v on the level of pupils'awareness of terms and relationships in the environmental area across subject areas. Among them there is environmental edlicatioiz ainzing at acqiíiriiig competences in favour of environment presenation and the principles of sustainable developnient. Ecological literacy becomes tíze subject of an investigation and its level is defined as the basic indicator of environniental education success. The paper presents results of an investigation ainied chiefly at tíze level of piípils' awareness of ternis and relationships in the environmental area across the curriculum. By referring to the areas in which pupils are unsuccessful we intend to draw attention to the continuously low effectiveness of environmental education at schools. In the final part we indicate new possibiluies offered bv school educational programmes.

Links

GA406/05/0246, research and development project
Name: Obsahová dimenze kurikula základní školy
Investor: Czech Science Foundation, The Content Dimension of Basic School Curriculum