STEHLÍK, Petr. Observancia y violación de los principios de cortesía en los textos publicitarios (Observance and violation of the politeness principles in the advertising texts). Études Romanes de Brno. Brno: Masarykova univerzita, 2007, L28, No 1, p. 235-241, 288 pp. ISSN 0231-7532.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Observancia y violación de los principios de cortesía en los textos publicitarios
Name in Czech Dodržování a porušováni zdvořilostního principu v reklamních textech
Name (in English) Observance and violation of the politeness principles in the advertising texts
Authors STEHLÍK, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Études Romanes de Brno, Brno, Masarykova univerzita, 2007, 0231-7532.
Other information
Original language Spanish
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60200 6.2 Languages and Literature
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/07:00033027
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) zdvořilostní principy; reklamní texty; pragmatika
Keywords in English politeness principles; advertising text; pragmatics
Tags Advertising, courtesy, pragmatics, principle, Text
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: doc. Mgr. Petr Stehlík, Ph.D., učo 17983. Changed: 19/3/2012 10:16.
Abstract
Este artículo se dedica al estudio de la observancia y la violación del principio de cortesía en los textos publicitarios espańoles. Después de seńalar algunos problemas en cuanto a la aplicación de dicho principio en la publicidad en general, se presta especial atención a dos fenómenos linguísticos concretos que influyen en el grado de cortesía del texto publicitario: el modo imperativo y las formas de tratamiento.
Abstract (in Czech)
Tento článek se zabývá zachováváním a porušováním principu zdvořilosti ve španělských reklamních textech. Po nastínění některých problémů spojených s aplikací zmíněného principu v oblasti reklamy obecně je věnována zvláštní pozornost dvěma konkrétním jazykovým jevům, jež ovlivňují míru zdvořilosti reklamního textu: rozkazovacímu způsobu a oslovení (tykání/vykání).
Abstract (in English)
This paper focuses on the observance and the violation of the principle of courtesy in Spanish advertising texts. After pointing out some problems concerning the application of the mentioned principle in the advertising in general, the article analyzes two concrete linguistic phenomens which influence the degree of courtesy of the advertising texts: the imperative and the vocative forms of courtesy.
PrintDisplayed: 26/4/2024 11:58