KUBRICKÁ, Jana. Exploring Academic and Gender Stereotypes of Science in Textbooks and Students´ Perceptions. In Gumanitarnoe obrazovanie i socialnyj kontekst: Gendernye problemy. St. Petersburg: Izdatelskij Dom S.-Peterburgskogo gosudarstvennogo universiteta, 2007, s. 123-126. ISBN 978-5-288-04340-6.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Exploring Academic and Gender Stereotypes of Science in Textbooks and Students´ Perceptions.
Název česky Genderové stereotypy ve vnímání přírodních věd u žáků a žákyň a v učebnicích fyziky
Autoři KUBRICKÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání St. Petersburg, Gumanitarnoe obrazovanie i socialnyj kontekst: Gendernye problemy. od s. 123-126, 4 s. 2007.
Nakladatel Izdatelskij Dom S.-Peterburgskogo gosudarstvennogo universiteta
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Rusko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14410/07:00050931
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISBN 978-5-288-04340-6
Klíčová slova anglicky gender stereotypes; perception of science; textbook research; equal opportunities
Štítky equal opportunities, gender stereotypes, perception of science, textbook research
Změnil Změnila: Dana Nesnídalová, učo 831. Změněno: 11. 4. 2012 10:16.
Anotace
In this paper the author deals with the issue of academic and professional gender stereotypes in the field of science which she examines and demonstrates on examples from Czech science textbooks for lower secondary school. The issue of perception of science as "masculine" is further considered in the context of Czech University students enrolment on courses of science and details of an intended study among university students based on a quantitative investigation are given. The article also presents significant actions that have been taken recently in the Czech Republic to promote equal opportunities of men and women in education.
Anotace česky
Autorka se v příspěvku zabývá problematikou akademických genderových stereotypů, které představuje na příkladech z českých učebnic fyziky pro 2. st. ZŠ. Vnímání přírodních věd jako tzv. maskulinních dále rozebírá v kontextu počtu studentů a studentek hlásících se na přírodovědní obory českých univerzit. V článku jsou také představeny některé významné akce, které proběhly v ČR k podpoře rovných příležitostí dívek a chlapců.
VytisknoutZobrazeno: 20. 7. 2024 18:21