J 2007

Chtějí se rodiče učit? Rodinné a rodičovské vzdělávání očima potenciálních účastníků.

ŠEĎOVÁ, Klára

Základní údaje

Originální název

Chtějí se rodiče učit? Rodinné a rodičovské vzdělávání očima potenciálních účastníků.

Název česky

Chtějí se rodiče učit? Rodinné a rodičovské vzdělávání očima potenciálních účastníků.

Název anglicky

Do parents want to learn? Family life education and parenting education from point of view of potential klients.

Autoři

ŠEĎOVÁ, Klára (203 Česká republika, garant)

Vydání

Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity, Studia Paedagogica, Brno, Masarykova univerzita, 2007, 1211-6971

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/07:00021106

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova anglicky

parents; family life education; parenting education; attitudes; sources

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 17. 2. 2008 10:43, prof. Mgr. Klára Šeďová, Ph.D.

Anotace

V originále

Článek se zabývá rodičovským vzděláváním coby součástí systému celoživotního vzdělávání. Na základě dat z kvalitativního výzkumného šetření realizovaného prostřednictvím hloubkových rozhovorů s rodiči dětí do 15 let ukazuje postoje českých dospělých k rodičovskému vzdělávání. Nasbíraná data poukazují na velkou variabilitu v postojích a názorech na účelnost a užitečnost tohoto typu vzdělávání, rodiče lze obecně rozčlenit do tří skupin na příznivce, vlažné a odpůrce. Výsledky ukazují, že rozhodnutí k rodičovskému vzdělávání, stejně jako volba vzdělávacích zdrojů a formy vzdělávání, jsou v mnohem větší míře motivovány emocionálně než racionálně. Dále naznačují, že rodiče člení vzdělávací zdroje do dvou základních typů, na zdroje expertní a peer vrstevnické zdroje, přičemž každý z těchto typů plní v rodičovském vzdělávání a obecně v životě rodičů svébytné funkce.

Anglicky

The article deals with parenting education as a part of system of longlive learning. It presents empirical finfings based on data obtained trouhg qualitative in-depth interviews with parents of children up to the age of fifteen. The results show big variability in attitudes to parenting education. They also indicate existence of two basic types of educational sources - expert and peer sources. Each of this two types answer to specific educational needs of parents.

Návaznosti

1J017/04-DP2, projekt VaV
Název: Vzdělávání dospělých v různých fázích životního cyklu: priority, příležitosti a možnosti rozvoje
Investor: Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR, Vzdělávání dospělých v různých fázích životních cyklu: priority, příležitosti a možnosti rozvoje