BASLAROVÁ, Iva. Tzv. femininní televizní žánry: telenovela a soap opera. In Vztahy, jazyky, těla: CD-ROM. Praha: ERMAT Praha, s.r.o. pro FHS UK, 2007, s. 1-9, 430 s. ISBN 978-80-903086-0-2.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Tzv. femininní televizní žánry: telenovela a soap opera
Název anglicky So-called Feminine Television Genres: Mini Series (telenovel) and Soap Opera
Autoři BASLAROVÁ, Iva.
Vydání Praha, Vztahy, jazyky, těla: CD-ROM, od s. 1-9, 430 s. 2007.
Nakladatel ERMAT Praha, s.r.o. pro FHS UK
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor Písemnictví, masmedia, audiovize
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
ISBN 978-80-903086-0-2
Klíčová slova anglicky soap opera; mini series; feminist televison studies
Štítky feminist televison studies, mini series, soap opera
Příznaky Mezinárodní význam
Změnil Změnila: Mgr. Iva Baslarová, Ph.D., učo 65296. Změněno: 1. 7. 2009 21:23.
Anotace
Česká média nyní prožívají boom produkce a vysílání původních i převzatých telenovel a soap oper s prvky reality show. Historicky vznikla soap opera ve 30. letech 20. století pro ženy v domácnosti a na rodičovské dovolené, odpovídala tomu její struktura a formální zpracování, které vycházelo z rozhlasových her; ženy při jejím poslechu tudíž mohly vykonávat domácí práce a sledovat ji v čase, který tráví samy doma (Ang, 1985). Tento žánr (stejně jako telenovela, jež vyšla ze soap opery) dnes bývá označován jako femininní, přestože ho sledují i muži, kteří se k tomu však zpravidla stydí veřejně přiznat. Soap opery a telenovely totiž bývají podobně jako červená knihovna v literatuře pokládány za nižší formu kultury, součást populární kultury (což souvisí s tím, proč se nejen muži, ale i ženy nerady hlásí ke sledování těchto pokleslých žánrů). Soap opera a telenovela navíc staví na emocích a milostných zápletkách, což bývá v euroamerické kultuře spojováno se ženskou identitou, nikoli s mužskou. Soap opery a telenovely je produkují ve velkém významné televizní stanice v Evropě, USA, Indii či Latinské Americe, typově se pohybují na škále od velmi rigidních až po ty, u kterých můžeme vysledovat překročení žánru a jistý emancipační potenciál (Sex ve městě, Zoufalé manželky). Jsou však tyto soap opery tolik odlišné od těch tradičních? A jakému typu se blíží nebo v čem se naopak odlišují ty české ? Jaké hrdinky a jací hrdinové v nich vystupují a jaké genderové identifikace umožňují svým divačkám a divákům?
Anotace anglicky
As a genre soap opera is very strict. Tania Modleski claims that it is not only the scheduling of soaps that is particularly appealing to housewives, but the narrative structure of the genre as well (Modleski, 1984). She describes women's work in the home as a sequence of incoherent, widely divergent and boundless activities characterized by repetition, interruption and distraction. Women therefore easily recognize and be able to relate to the fragmented and cyclical narrative patterns of soaps. The most obvious structural feature of soaps is that they never begin and never end (Cantor, Pingree, 1986). It is a rigorously narrative television genre with a reporting structure. It must contain many complicated relationships between men and women. There are some taboos as well, for example nudity, homosexual kissing, cruelty to animals or abortion without disastrous consequences (Fuqua, 1995). But we must differentiate between several types of soap opera. There are prime-time television dramas and telenovels (daytime television drama). The prime-time television drama is set in luxurious surroundings, in interiors and exteriors. The characters in every episode resolve a little plot that relates to a main action scheme. In the telenovels every episode finishes with a question mark (meaning to be continued...). The creators of the telenovels usually use just interiors, especially a few invariable stages. In the context of storyline it is important to make a distinction between a family saga, a dyadic soap opera and a soap opera addressing social issues. To the first group belong, for example, Dallas or Dynasty, to the second Day of Our Lives or Beverly Hills 90210 and to the third group EastEnders, Coronation Street or Fair City (the so-called British model of soap operas).
VytisknoutZobrazeno: 21. 5. 2024 04:40