J 2008

Professional self-image of the Czech journalists: selected attributes

VOLEK, Jaromír a Jan JIRÁK

Základní údaje

Originální název

Professional self-image of the Czech journalists: selected attributes

Název česky

Profesní sebepojetí českých novinářů: vybrané atributy

Autoři

VOLEK, Jaromír (203 Česká republika, garant, domácí) a Jan JIRÁK (203 Česká republika)

Vydání

Czech and Slovak Media Studies / Mediální studia, Praha, Syndikát novinářů, 2008, 1801-9978

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

Písemnictví, masmedia, audiovize

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14230/08:00024675

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

Klíčová slova anglicky

Czech journalists - media - research - self image - professionalization

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 3. 4. 2011 20:37, PhDr. Jaromír Volek, Ph.D.

Anotace

V originále

Over the last fifty years the original ideal of professional journalists, independent of formal control and self-regulating its behaviour primarily in its relation to the professional association and codes, has become largely problematic, especially in connection to the expanding dictates of economic and technological rationality. In this sense, the professional socialization of Czech journalists has become even more complicated. Besides latent rather than manifested clashes between older and entering journalistic generation, the entire decade of the 1990s was characterized by more or less unreflected quest for a new professional definition. The result is a marked unsteadiness in journalistic professional self-image. The majority of Czech journalists, in this sense, resist being enclosed into one professional value paradigm, which is similar to their foreign colleagues (Weaver 1998). The only approach which is more distinct is the one connecting the investigator and advocate values, which in principle complies with the dominant liberal professional ideology.

Návaznosti

GA403/02/0136, projekt VaV
Název: Český novinář - portrét lidí, kteří pracují v české žurnalistice, a jejich práce
Investor: Grantová agentura ČR, Český novinář - portrét lidí, kteří pracují v české žurnalistice, a jejich práce