2007
"I Am Britannia, the Spirit of Our Age": Time Shifting as a Study of the Idea of Progress in Tom Stoppard's Arcadia and Shelagh Stephenson's An Experiment with an Air Pump
KAČER, TomášZákladní údaje
Originální název
"I Am Britannia, the Spirit of Our Age": Time Shifting as a Study of the Idea of Progress in Tom Stoppard's Arcadia and Shelagh Stephenson's An Experiment with an Air Pump
Název česky
"Já jsem Británie, duch naší doby": skoky v čase jako zkoumání ideje pokroku v Arkádii Toma Stopparda a Experimentu s vývěvou Shelagh Stephensonové
Autoři
KAČER, Tomáš (203 Česká republika, garant)
Vydání
Sborník prací Filozofické fakulty Brněnské univerzity, Řada anglistická: Brno Studies in English 33, Brno, Masarykova univerzita v Brně, 2007, 1211-1791
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
60200 6.2 Languages and Literature
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/07:00033385
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova anglicky
time shifting; drama; Tom Stoppard; Arcadia; Shelagh Stephenson; An Experiment with an Air Pump
Štítky
Změněno: 15. 4. 2010 13:48, doc. PhDr. Jana Chamonikolasová, Ph.D.
V originále
The article compares two plays by contemporary British Playwrights, Arcadia (1993) by Tom Stoppard and An Experiment with an Air Pump (1998) by Shelagh Stephenson. It focuses on the use of time changes in the two plays and shows how they contribute to developing the detective-style plots and what role they play in presenting the included scientific topics. It shows how ethical issues influence the view of scientific progress in the plays and how decay is dealt with on the stage.
Česky
V článku jsou srovnávány dvě divadelní hry současných britských dramatiků, Arkádie (1993) od Toma Stopparda a Pokus s vývěvou (1998) od Shelagh Stephensonové. Článek se zabývá časovými posuny a ukazuje, jak přispívají k rozvíjení detektivní zápletky a jakou hrají roli při prezentaci vědeckých témat. Rovněž zkoumá, jak etické otázky ovlivňují vnímání vědeckého pokroku a jak je na jevišti zobrazen úpadek.