J 2008

Faktory podmiňující vzdělanostní aspirace a vzdělanostní segregaci dívek a chlapců v českém vzdělávacím systému

ŠMÍDOVÁ, Iva, Klára JANOUŠKOVÁ a Tomáš KATRŇÁK

Základní údaje

Originální název

Faktory podmiňující vzdělanostní aspirace a vzdělanostní segregaci dívek a chlapců v českém vzdělávacím systému

Název anglicky

Factors behind the Educational Aspirations and Educational Segregation of Girls and Boys in the Czech Education System

Autoři

ŠMÍDOVÁ, Iva (203 Česká republika, garant), Klára JANOUŠKOVÁ (203 Česká republika) a Tomáš KATRŇÁK (203 Česká republika)

Vydání

Sociologický časopis/Czech Sociological Review, Praha, Sociologický ústav AV ČR, 2008, 0038-0288

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50000 5. Social Sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Impakt faktor

Impact factor: 0.427

Kód RIV

RIV/00216224:14230/08:00024692

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

UT WoS

000254955900003

Klíčová slova anglicky

gendered structure of society; educational aspirations; educational segregation; expected chances on the labour market; gender analysis

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 16. 6. 2009 14:09, prof. PhDr. Tomáš Katrňák, Ph.D.

Anotace

V originále

Genderová analýza problematiky re/produkce generové struktury vzdělanostních aspirací a voleb. Text rozebíra na základě sekundární analýzy dat faktory ovlivňujíccí genderovou podmíněnost vzdělanostních aspirací a volby školy.

Anglicky

The objective of this article is to contribute to the analysis of the factors that influence the educational aspirations of boys and girls in the Czech Republic and vertical inequality in the Czech education system. Drawing on Matějů and Straková-s monograph Unequal Chances in Education, the authors enhance the discussion with a look at the gender aspect of choices of educational trajectory. The authors review existing theories to present the main arguments from research on educational aspirations by gender. They point out the ambiguity of studies to date on the effect of gender in the education system, as they have often arrived at contradictory findings. The authors look at the theories in which the differences in educational aspirations are related to gender and the theoretical and empirical arguments that reject gender as a category for distinguishing educational aspirations. The authors summarise (again as a review of literature) the research to date on gender segregation in the education system, and then offer their own conclusions, based on a secondary analysis of data from the PISA-L in 2003. Their results reveal, in conformity with the analysis by Matějů and Straková, that while according to these analyses gender does not have an effect on differences in the educational aspirations of boys and girls, it does have an effect on some aspects of the resulting segregation of the education system and thus on a student-s choice of secondary school.

Návaznosti

GA403/06/0067, projekt VaV
Název: Volba vzdělání a anticipace šancí na pracovním trhu z genderové perspektivy
Investor: Grantová agentura ČR, Volba vzdělání a anticipace šancí na pracovním trhu z genderové perspektivy
MSM0021622408, záměr
Název: Reprodukce a integrace společnosti (Akronym: IVRIS)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Reprodukce a integrace společnosti
1J051/05-DP2, projekt VaV
Název: Rodina, zaměstnání a vzdělání
Investor: Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR, Rodina, zaměstnání a vzdělání