2008
Faktory podmiňující vzdělanostní aspirace a vzdělanostní segregaci dívek a chlapců v českém vzdělávacím systému
ŠMÍDOVÁ, Iva, Klára JANOUŠKOVÁ a Tomáš KATRŇÁKZákladní údaje
Originální název
Faktory podmiňující vzdělanostní aspirace a vzdělanostní segregaci dívek a chlapců v českém vzdělávacím systému
Název anglicky
Factors behind the Educational Aspirations and Educational Segregation of Girls and Boys in the Czech Education System
Autoři
ŠMÍDOVÁ, Iva (203 Česká republika, garant), Klára JANOUŠKOVÁ (203 Česká republika) a Tomáš KATRŇÁK (203 Česká republika)
Vydání
Sociologický časopis/Czech Sociological Review, Praha, Sociologický ústav AV ČR, 2008, 0038-0288
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50000 5. Social Sciences
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Impakt faktor
Impact factor: 0.427
Kód RIV
RIV/00216224:14230/08:00024692
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
UT WoS
000254955900003
Klíčová slova anglicky
gendered structure of society; educational aspirations; educational segregation; expected chances on the labour market; gender analysis
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 16. 6. 2009 14:09, prof. PhDr. Tomáš Katrňák, Ph.D.
V originále
Genderová analýza problematiky re/produkce generové struktury vzdělanostních aspirací a voleb. Text rozebíra na základě sekundární analýzy dat faktory ovlivňujíccí genderovou podmíněnost vzdělanostních aspirací a volby školy.
Anglicky
The objective of this article is to contribute to the analysis of the factors that influence the educational aspirations of boys and girls in the Czech Republic and vertical inequality in the Czech education system. Drawing on Matějů and Straková-s monograph Unequal Chances in Education, the authors enhance the discussion with a look at the gender aspect of choices of educational trajectory. The authors review existing theories to present the main arguments from research on educational aspirations by gender. They point out the ambiguity of studies to date on the effect of gender in the education system, as they have often arrived at contradictory findings. The authors look at the theories in which the differences in educational aspirations are related to gender and the theoretical and empirical arguments that reject gender as a category for distinguishing educational aspirations. The authors summarise (again as a review of literature) the research to date on gender segregation in the education system, and then offer their own conclusions, based on a secondary analysis of data from the PISA-L in 2003. Their results reveal, in conformity with the analysis by Matějů and Straková, that while according to these analyses gender does not have an effect on differences in the educational aspirations of boys and girls, it does have an effect on some aspects of the resulting segregation of the education system and thus on a student-s choice of secondary school.
Návaznosti
GA403/06/0067, projekt VaV |
| ||
MSM0021622408, záměr |
| ||
1J051/05-DP2, projekt VaV |
|