ŠMÍDOVÁ, Iva, Klára JANOUŠKOVÁ a Tomáš KATRŇÁK. Faktory podmiňující vzdělanostní aspirace a vzdělanostní segregaci dívek a chlapců v českém vzdělávacím systému. Sociologický časopis/Czech Sociological Review. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2008, roč. 44 (2008), č. 1, s. 23-53. ISSN 0038-0288.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Faktory podmiňující vzdělanostní aspirace a vzdělanostní segregaci dívek a chlapců v českém vzdělávacím systému
Název anglicky Factors behind the Educational Aspirations and Educational Segregation of Girls and Boys in the Czech Education System
Autoři ŠMÍDOVÁ, Iva (203 Česká republika, garant), Klára JANOUŠKOVÁ (203 Česká republika) a Tomáš KATRŇÁK (203 Česká republika).
Vydání Sociologický časopis/Czech Sociological Review, Praha, Sociologický ústav AV ČR, 2008, 0038-0288.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50000 5. Social Sciences
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Impakt faktor Impact factor: 0.427
Kód RIV RIV/00216224:14230/08:00024692
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
UT WoS 000254955900003
Klíčová slova anglicky gendered structure of society; educational aspirations; educational segregation; expected chances on the labour market; gender analysis
Štítky educational aspirations, educational segregation, gender analysis, gendered structure of society
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: prof. PhDr. Tomáš Katrňák, Ph.D., učo 7150. Změněno: 16. 6. 2009 14:09.
Anotace
Genderová analýza problematiky re/produkce generové struktury vzdělanostních aspirací a voleb. Text rozebíra na základě sekundární analýzy dat faktory ovlivňujíccí genderovou podmíněnost vzdělanostních aspirací a volby školy.
Anotace anglicky
The objective of this article is to contribute to the analysis of the factors that influence the educational aspirations of boys and girls in the Czech Republic and vertical inequality in the Czech education system. Drawing on Matějů and Straková-s monograph Unequal Chances in Education, the authors enhance the discussion with a look at the gender aspect of choices of educational trajectory. The authors review existing theories to present the main arguments from research on educational aspirations by gender. They point out the ambiguity of studies to date on the effect of gender in the education system, as they have often arrived at contradictory findings. The authors look at the theories in which the differences in educational aspirations are related to gender and the theoretical and empirical arguments that reject gender as a category for distinguishing educational aspirations. The authors summarise (again as a review of literature) the research to date on gender segregation in the education system, and then offer their own conclusions, based on a secondary analysis of data from the PISA-L in 2003. Their results reveal, in conformity with the analysis by Matějů and Straková, that while according to these analyses gender does not have an effect on differences in the educational aspirations of boys and girls, it does have an effect on some aspects of the resulting segregation of the education system and thus on a student-s choice of secondary school.
Návaznosti
GA403/06/0067, projekt VaVNázev: Volba vzdělání a anticipace šancí na pracovním trhu z genderové perspektivy
Investor: Grantová agentura ČR, Volba vzdělání a anticipace šancí na pracovním trhu z genderové perspektivy
MSM0021622408, záměrNázev: Reprodukce a integrace společnosti (Akronym: IVRIS)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Reprodukce a integrace společnosti
1J051/05-DP2, projekt VaVNázev: Rodina, zaměstnání a vzdělání
Investor: Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR, Rodina, zaměstnání a vzdělání
VytisknoutZobrazeno: 27. 4. 2024 06:08