D 2007

K pojetí literárního textu jako předmětu didaktické interpretace na základní škole

ZÍTKOVÁ, Jitka

Základní údaje

Originální název

K pojetí literárního textu jako předmětu didaktické interpretace na základní škole

Název anglicky

The approaches to literary text as the subject of methodical interpretation at basic school

Autoři

ZÍTKOVÁ, Jitka (203 Česká republika, garant)

Vydání

Olomouc, Tradiční a netradiční metody a formy práce ve výuce českého jazyka na základní škole /CD/ od s. 394-401, 8 s. 2007

Nakladatel

PdF UP

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/07:00023926

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-244-1947-3

Klíčová slova anglicky

methodology of literary education; methodical interpretation; approach to literary text; artistic symbol; structure; text-symbol; fictitious world; possible world; text-world; interpretation; creative activity

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 8. 3. 2010 15:11, Mgr. Jitka Zítková, Ph.D.

Anotace

V originále

Příspěvek se zabývá otázkou pojetí literárního textu ve výuce literární výchovy a v didaktice předmětu. Vychází z analýzy různých literárněvědných metodologických přístup a v didakticky orientované syntéze rozlišuje dva základní přístupy - text-znak a text-svět - a věnuje se možnostem jejich uplatnění při didaktické interpretaci. Pojetí textu jako znaku je představeno jako tradiční, orientované na odhalování autorské záměrnosti, výklad významu uměleckého sdělení. Pojetí textu jako světa umožňuje rozšířit tradiční interpretační postupy o tvořivější aktivity rozvíjení a spolutvorby fikčního světa textu.

Anglicky

The paper deals with the approaches to literary texts in literary education at basic schools and in the methodology of this subject. It issues from analysis of different methodogies of literary science and as a didactic synthesis differentiates two approaches - text-symbol and text-world - and gives the possibilities of their applications in methodical interpretation. The approach called here text-symbol is presented as the traditional, aimed at the authors intention, the sense of artistic communication. The approach called here text-world can extend the traditional interpretative processes by the creative activities, the development and creation of fictitious worlds.

Návaznosti

MSM0021622443, záměr
Název: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání