D 2007

Edukace sociálně znevýhodněných žáků - Romský žák v přípravné třídě z pohledu učitelů

GULOVÁ, Lenka, Jiří NĚMEC a Ema ŠTĚPAŘOVÁ

Základní údaje

Originální název

Edukace sociálně znevýhodněných žáků - Romský žák v přípravné třídě z pohledu učitelů

Název česky

Edukace sociálně znevýhodněných žáků - Romský žák v přípravné třídě z pohledu učitelů

Název anglicky

Education of Socially Disadvantaged Pupils - Romany Pupil in Preparatory Class from Teachers´Point of View

Autoři

GULOVÁ, Lenka (203 Česká republika), Jiří NĚMEC (203 Česká republika, garant) a Ema ŠTĚPAŘOVÁ (203 Česká republika)

Vydání

Brno, Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami I. od s. 127-142, 15 s. 2007

Nakladatel

Paido

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/07:00023933

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-7315-163-8

Klíčová slova anglicky

asistent pedagoga; hra; přípravné třídy; rámcový vzdělávací program; romský sociální asistent; sociální opora; sociálně znevýhodnění žáci; romský žák
Změněno: 21. 3. 2010 20:28, Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.

Anotace

V originále

Edukace sociálně znevýhodněných dětí, zvláště romských, je jedním z klíčových problémů, které musí být úspěšně vyřešen v oblasti školní praxe, abychom mohli mluvit o úspěšné integraci této specifické sociální skupiny do společnosti. Smyslem současné vzdělávací politiky MŠMT ČR je pokud možno vytvořit takové podmínky, aby většina dětí nemusela být vyčleňována prostřednictvím speciálních škol, ale naopak integrována do hlavního vzdělávacího proudu. Na základě kvalitativního výzkumu realizovaného prostřednictvím ohniskových skupin s učiteli přípravných tříd prezentujeme vybrané problémy vzdělávání sociálně znevýhodněných romských žáků. Výzkum je zacílen na popis a vysvětlení příčin edukačních problémů romského žáka a snaží se objasnit složité sociální vztahy mezi dítětem, učitelem, rodičem a pedagogickým asistentem, který dítěti poskytuje sociální oporu.

Anglicky

Education of socially disadvantaged pupils, especially Romany pupils, is one of the key problems which must be successfully solved in a school practise to speak about succesful integration of this specific group into society. The sense of current education politics is to make conditions that would not segregate children to special schools but integrate them into mainstream schools. Qualitative research has been done in preparatory classes, it presents problems of education of socially disadvantaged Romany pupils. Research has been aimed at description and explanation of educational problems of Romany pupils and has explained relations betwee a child and a teacher, a parent and a pedagogical assistant providing support of the child.

Návaznosti

MSM0021622443, záměr
Název: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání