CHOVANEC, Jan. Dehumanisation as a discursive strategy in the British popular press. In TOMÁŠKOVÁ, Renata, Sirma WILAMOVÁ a Christopher HOPKINSON. Ends and Means in Language: Communication and Textual Strategies in Mass Media, Commercial and Academic Discourse (Tomášková Renata, Sirma Wilamová and Christopher Hopkinson, eds.). 1. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita, 2008, s. 37-41. ISBN 978-80-7368-592-8.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Dehumanisation as a discursive strategy in the British popular press
Název česky Dehumanizace jako diskurzivní strategie v britském bulvárním tisku
Autoři CHOVANEC, Jan (203 Česká republika, garant).
Vydání 1. vyd. Ostrava, Ends and Means in Language: Communication and Textual Strategies in Mass Media, Commercial and Academic Discourse (Tomášková Renata, Sirma Wilamová and Christopher Hopkinson, eds.), od s. 37-41, 5 s. 2008.
Nakladatel Ostravská univerzita
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor 60200 6.2 Languages and Literature
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14210/08:00024718
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-80-7368-592-8
Klíčová slova česky diskurzivní strategie; mediální diskurz; britský bulvární tisk; dehumanizace; sociální aktéři; negativní prezentace
Klíčová slova anglicky discursive strategies; media discouse; British popular press; dehumanisation; social actors; negative other-presentation
Štítky British popular press, dehumanisation, discursive strategies, media discouse, negative other-presentation, social actors
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: prof. Mgr. Jan Chovanec, Ph.D., učo 463. Změněno: 29. 3. 2010 18:42.
Anotace
This article discusses the notion of discursive strategies in the media, describing their relationship to broad macro-strategies as goal-oriented plans of discourse participants on the one hand and the particular linguistic means used for their articulation on the other. Focusing on the referential/nomination strategeis and predicative strategies, it describes the use of labels and stereotypes which result in the dehumanisation of social actors. Using material from the media reporting of political events connected with the war in Iraq, it notes how descriptive labels and animal metaphors are used to construct an imaginary out-group which becomes subject to negative other-presentation. The ultimate purpose of such discursive strategies may consist in the implicit legitimation of certain political agendas.
Anotace česky
Článek se zabývá diskurzivními strategiemi v médiích a jejich vztahem jednak ke komunikačním makro strategiím (obecně vnímaným jako určité cílené záměry účastníků komunikace), jednak ke konkrétním jazykovým prostředkům, které slouží k artikulaci takových strategií. V této souvislosti jsou vyčleněny především tzv. referenční a predikační strategie a způsob, jakým se používají výrazy a stereotypy vedoucí k dehumanizaci sociálních aktérů. Na příkladu politického zpravodajství souvisejícího s válkou v Iráku je dokumentován způsob, jakým popisná označení a zvířecí metafory konstruují imaginární skupinu protivníků, což usnadňuje negativní prezentaci takto uměle vytvářených skupin. Skutečným důvodem pro užívání takových diskurzních strategií může být implicitní podpora určitých politických stanovisek.
Návaznosti
GA405/07/0652, projekt VaVNázev: Integrace v jazycích - jazyky v integraci
Investor: Grantová agentura ČR, Integrace v jazycích - jazyky v integraci
VytisknoutZobrazeno: 26. 5. 2024 05:17