JOCHMANOVÁ, Andrea. Jiří Frejka a Moderní studio (1929). In SPFFBU, řada teatrologická, Q. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, s. 37-58, 21 s. ISBN 978-80-210-4541-5.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Jiří Frejka a Moderní studio (1929)
Název česky Jiří Frejka a Moderní studio (1929)
Název anglicky JIří Frejka and The Modern Studio (1929)
Autoři JOCHMANOVÁ, Andrea (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání 1. vyd. Brno, SPFFBU, řada teatrologická, Q, od s. 37-58, 21 s. 2008.
Nakladatel Masarykova univerzita
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14210/08:00041959
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-80-210-4541-5
Klíčová slova anglicky czech avant-garde ; theatre ; Modern studio; Jiří Frejka
Štítky czech avant-garde, Jiří Frejka, Modern studio, Theatre
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Andrea Jochmanová, Ph.D., učo 1895. Změněno: 10. 2. 2011 14:15.
Anotace
Studie se zabývá tvorbou začínajícího režiséra Jiřího Frejky na sklonku dvacátých let. V případě Moderního studia existuje ještě mnoho otazníků, které se vztahují jak k problémům režijně-dramaturgickým, tak i koncepčním.
Anotace anglicky
At the beginning of the year 1929 a group, formed around Jiri Frejka and Emil F. Burian, succeeded in creating one of the last associations that were to serve as multifunctional cultural organizations. The so-called Modern Studio had to face numerous problems in the course of its several month-long existence which were also reflected in the artistic work of the company. The initial originality, which produced such discoveries as the introduction of the Japanese Play about Asagao by Kahashi Yamada and the satirical play Cyclops by Euripides, was replaced by unoriginal attempts to modernize traditional drama. The promising dramaturgic experiments, e.g. the dramatization of Romains popular novella Les Copains, were doomed to failure because of the depressing economic conditions then prevalent in Europe. The situation was saved by the growing popularity of voiceband, which besides its independent concerts also formed an important onomatopoeic aspect of the productions.
VytisknoutZobrazeno: 3. 6. 2024 13:26