B 2008

Ivan Passer: Filmový vypravěč rozmanitostí aneb od Intimního osvětlení k Nomádovi

VORÁČ, Jiří

Základní údaje

Originální název

Ivan Passer: Filmový vypravěč rozmanitostí aneb od Intimního osvětlení k Nomádovi

Název česky

Ivan Passer: Filmový vypravěč rozmanitostí aneb od Intimního osvětlení k Nomádovi

Název anglicky

The Storyteller of Diversities: The Films of Ivan Passer, from Intimate Lighting to Nomad

Autoři

VORÁČ, Jiří (203 Česká republika, garant)

Vydání

1. vydání. Brno, 320 s. mimo edice, 2008

Nakladatel

Host

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Odborná kniha

Obor

Písemnictví, masmedia, audiovize

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/08:00024833

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-80-7294-277-0

Klíčová slova anglicky

The Films of Ivan Passer

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 22. 6. 2009 20:29, prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.

Anotace

V originále

Tato monografie se zabývá životem a dílem česko-amerického filmového režiséra Ivana Passera (nar. 10. července 1933 v Praze), jednoho z osobitých solitérů filmového průmyslu. Passer náleží k legendární generaci české nové vlny šedesátých let. Působil jako nejbližší spolupracovník Miloše Formana na všech jeho českých filmech a samostatně debutoval outsiderskou tragikomedií Intimní osvětlení (1965), klasickým dílem nejen české kinematografie. Po sovětské invazi v srpnu 1968 odešel do USA. V zahraničí natočil dalších patnáct filmů. Z nich obzvláště vyniklo drama Cutterova cesta (1981), které se stalo kultovním dílem amerického neonoirového a postvietnamského cyklu. Vedle toho natočil mj. černou komedii z prostředí newyorských narkomanů Zrozen k vítězství (1971), poetický snímek o přátelství a vzpouře romantických básníků lorda Byrona a P. B. Shelleyho Strašidelné léto (1988), dokumentární drama Stalin (1992) a naposledy výpravný velkofilmem z kazašských dějin osmnáctého století Nomád (2005). V USA působí Passer v rámci dominantní filmové praxe (natáčí pro velké filmové a televizní společnosti), nicméně dělá filmy, jež se vymykají hollywoodskému standardu svou otevřenou, heterogenní a ambivalentní formou. Evropský styl autorského uměleckého filmu, který Passer reprezentuje svými východisky, zde naráží na odlišné kulturní a produkční modely. Z tohoto napětí se rodí neobvyklé výsledky, které vynikají pozoruhodnou rozmanitostí a vypravěčským umem. Passer si tak vydobyl zvláštní pozici těžko zařaditelného režiséra, který dělá minoritní filmy uvnitř filmového mainstreamu.

Anglicky

This monograph deals with the life and work of Czech-American film director Ivan Passer (born July 10, 1933 in Prague). Ivan Passer belongs to the legendary generation of the Czech New Wave of the 1960s. He worked as the closest collaborator of Miloš Forman on all his Czech films and made his own directorial debut with Intimate Lighting (1965), one of the classic works of Czech and world cinema. After the Soviet invasion in 1968, he left Czechoslovakia for the USA. He made fifteen other films abroad; among them, Cutter's Way (1981) particularly stands out as one of the emblematic films of the American neo-noir and post-Vietnam cycle. It could be said that Passer's American career has been governed by the tension between his beginnings in the auteur tradition of European art cinema, and the prevailing, mainstream practices of filmmaking in the USA. Difficult to classify, Passer has won a unique position as a director who makes minority films within the mainstream.

Návaznosti

GA408/00/1072, projekt VaV
Název: Ivan Passer - Monograph
Investor: Grantová agentura ČR, Ivan Passer - Monografie
GA408/04/2032, projekt VaV
Název: Publikace monografie "Filmy Ivana Passera"
Investor: Grantová agentura ČR, Publikace monografie filmy Ivana Passera