J 2008

Blog jako cesta k porozumění dospívajícím

LUSKOVÁ, Eva, Lukáš BLINKA a David ŠMAHEL

Základní údaje

Originální název

Blog jako cesta k porozumění dospívajícím

Název anglicky

Blog as a way to understand adolescents

Autoři

LUSKOVÁ, Eva (203 Česká republika), Lukáš BLINKA (203 Česká republika) a David ŠMAHEL (203 Česká republika, garant)

Vydání

E-psychologie, 2008, 1802-8853

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14230/08:00024281

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

Klíčová slova anglicky

adolescence; weblog; qualitative metodology; research on adolescent
Změněno: 25. 9. 2008 13:07, doc. Mgr. Lukas Blinka, PhD.

Anotace

V originále

Článek se zaměřuje na psychologické aspekty využívání blogů (online deníků) v období mladší a střední adolescence. Ptali jsme se, co blogování dospívajícím přináší, jaké jsou motivace, co a komu dospívající prostřednictvím blogu sdělují. Zdrojem dat byly polostrukturované rozhovory s 8 dospívajícími chlapci a dívkami ve věkovém rozmezí 13 až 17 let. Pro analýzu rozhovorů byla použita metoda zakotvené teorie. Bylo zjištěno, že adolescenti zakládají blogy především s úmyslem prezentovat se jejich prostřednictvím před čtenáři z řad vrstevníků. Ti jim poskytují sociální oporu a zpětnou vazbu, která ovlivňuje jejich sebepojetí a sebehodnocení. Pro vztahy vznikající v blogosféře mezi adolescenty je klíčová podobnost v zájmech a názorech. V článku představujeme blogy jako možný nástroj, který může pomoci porozumět tématům, jež jsou nyní pro adolescenty důležité.

Anglicky

The paper focuses on psychological aspects of blogging in the period of early and middle adolescence. It deals with the motivation of bloggers, their benefits of blogging as well as with the subjects and objects of their communication via blogs. Semi-structured interviews with 8 adolescent bloggers in the age between 13 and 17 years were conducted and analysed via grounded theory method. The results suggest that adolescents set up blogs with the intent to present themselves through their blogs in front of the peer readers. The peer readers give them social support and feedback which affects bloggers self-concept and self-esteem. Similarity in interests and opinions is also very important for adolescent relationships rising in the blogosphere. In our article, we present blogs as a possible tool which can contribute to understanding issues of the utmost importance for adolescents.

Návaznosti

KJB708140702, projekt VaV
Název: Weblog: okno do duše adolescenta
Investor: Akademie věd ČR, Weblog: okno do duše adolescenta
MSM0021622406, záměr
Název: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti