LUSKOVÁ, Eva, Lukáš BLINKA and David ŠMAHEL. Blog jako cesta k porozumění dospívajícím (Blog as a way to understand adolescents). E-psychologie. 2008, vol. 2, No 3, p. 1-15. ISSN 1802-8853.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Blog jako cesta k porozumění dospívajícím
Name (in English) Blog as a way to understand adolescents
Authors LUSKOVÁ, Eva (203 Czech Republic), Lukáš BLINKA (203 Czech Republic) and David ŠMAHEL (203 Czech Republic, guarantor).
Edition E-psychologie, 2008, 1802-8853.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14230/08:00024281
Organization unit Faculty of Social Studies
Keywords in English adolescence; weblog; qualitative metodology; research on adolescent
Tags adolescence, qualitative metodology, research on adolescent, weblog
Changed by Changed by: doc. Mgr. Lukas Blinka, PhD., učo 79130. Changed: 25/9/2008 13:07.
Abstract
Článek se zaměřuje na psychologické aspekty využívání blogů (online deníků) v období mladší a střední adolescence. Ptali jsme se, co blogování dospívajícím přináší, jaké jsou motivace, co a komu dospívající prostřednictvím blogu sdělují. Zdrojem dat byly polostrukturované rozhovory s 8 dospívajícími chlapci a dívkami ve věkovém rozmezí 13 až 17 let. Pro analýzu rozhovorů byla použita metoda zakotvené teorie. Bylo zjištěno, že adolescenti zakládají blogy především s úmyslem prezentovat se jejich prostřednictvím před čtenáři z řad vrstevníků. Ti jim poskytují sociální oporu a zpětnou vazbu, která ovlivňuje jejich sebepojetí a sebehodnocení. Pro vztahy vznikající v blogosféře mezi adolescenty je klíčová podobnost v zájmech a názorech. V článku představujeme blogy jako možný nástroj, který může pomoci porozumět tématům, jež jsou nyní pro adolescenty důležité.
Abstract (in English)
The paper focuses on psychological aspects of blogging in the period of early and middle adolescence. It deals with the motivation of bloggers, their benefits of blogging as well as with the subjects and objects of their communication via blogs. Semi-structured interviews with 8 adolescent bloggers in the age between 13 and 17 years were conducted and analysed via grounded theory method. The results suggest that adolescents set up blogs with the intent to present themselves through their blogs in front of the peer readers. The peer readers give them social support and feedback which affects bloggers self-concept and self-esteem. Similarity in interests and opinions is also very important for adolescent relationships rising in the blogosphere. In our article, we present blogs as a possible tool which can contribute to understanding issues of the utmost importance for adolescents.
Links
KJB708140702, research and development projectName: Weblog: okno do duše adolescenta
Investor: Academy of Sciences of the Czech Republic, Weblog: a window into adolescent’s soul
MSM0021622406, plan (intention)Name: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Psychological and social characteristics of children, youth and families, development of the personality in the time of changes of modern society
PrintDisplayed: 28/5/2024 02:26