Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{781854, author = {Simonová, Natálie and Katrňák, Tomáš}, article_location = {Praha}, article_number = {4}, keywords = {access to education educational inequality educational research measures of inequality}, language = {cze}, issn = {0038-0288}, journal = {Sociologický časopis}, title = {Empirické přístupy v sociálně stratifikačním výzkumu vzdělanostních nerovností}, url = {http://www.fss.muni.cz/~katrnak}, volume = {44}, year = {2008} }
TY - JOUR ID - 781854 AU - Simonová, Natálie - Katrňák, Tomáš PY - 2008 TI - Empirické přístupy v sociálně stratifikačním výzkumu vzdělanostních nerovností JF - Sociologický časopis VL - 44 IS - 4 SP - 725 EP - 725 PB - Sociologický ústav AV ČR SN - 00380288 KW - access to education educational inequality educational research measures of inequality UR - http://www.fss.muni.cz/~katrnak N2 - Stať podává přehled hlavních přelomových bodů ve zkoumání vzdělanostních nerovností, a to jak v rovině věcné, tak metodologické. Text se zaměřuje na ty autory a jejich koncepce, jejichž přínos znamenal ve své době zásadní inovaci, posunující analýzu i vědění v oblasti výzkumu vzdělanostních nerovností významně vpřed. V textu navrhujeme vnímat badatele na poli vzdělanostních nerovností prizmatem období a zlomů mezi nimi, které jsou identifikovatelné jak věcně a metodologicky, tak časově. Vymezujeme celkem tři období, přičemž v každém z nich představujeme dvě stěžejní koncepce. První období je zastoupeno základním modelem stratifikačního procesu a modelem sociálně-psychologickým. Druhé období charakterizujeme konceptem alokace vzdělání a teorií maximálně udržované nerovnosti (MMI). Konečně třetí období představujeme prostřednictvím multinomiálního tranzitivního modelu a teorie nerovnosti udržované ve výsledku (EMI). Napříč těmito vývojovými fázemi předkládáme tři z uvedených koncepcí jakožto přelomové inovace metodologické (základní model stratifikačního procesu, koncept alokace vzdělání a multinomiální tranzitivní model) a další tři jakožto inovace obsahové (interpretační), ovšem úzce spjaté s vývojem kvantitativních metod používaných v analýze vzdělanostních nerovností (modely sociálně-psychologický, MMI a EMI). ER -
SIMONOVÁ, Natálie a Tomáš KATRŇÁK. Empirické přístupy v sociálně stratifikačním výzkumu vzdělanostních nerovností. \textit{Sociologický časopis}. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2008, roč.~44, č.~4, s.~725-743. ISSN~0038-0288.
|