SIMONOVÁ, Natálie a Tomáš KATRŇÁK. Empirické přístupy v sociálně stratifikačním výzkumu vzdělanostních nerovností. Sociologický časopis. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2008, roč. 44, č. 4, s. 725-743. ISSN 0038-0288.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Empirické přístupy v sociálně stratifikačním výzkumu vzdělanostních nerovností
Název anglicky Empirical Approaches in Social Stratification Research on Educational Inequalities
Autoři SIMONOVÁ, Natálie (203 Česká republika) a Tomáš KATRŇÁK (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Sociologický časopis, Praha, Sociologický ústav AV ČR, 2008, 0038-0288.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50000 5. Social Sciences
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Impakt faktor Impact factor: 0.427
Kód RIV RIV/00216224:14230/08:00024940
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
UT WoS 000259749400006
Klíčová slova anglicky access to education educational inequality educational research measures of inequality
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: prof. PhDr. Tomáš Katrňák, Ph.D., učo 7150. Změněno: 14. 1. 2011 14:57.
Anotace
Stať podává přehled hlavních přelomových bodů ve zkoumání vzdělanostních nerovností, a to jak v rovině věcné, tak metodologické. Text se zaměřuje na ty autory a jejich koncepce, jejichž přínos znamenal ve své době zásadní inovaci, posunující analýzu i vědění v oblasti výzkumu vzdělanostních nerovností významně vpřed. V textu navrhujeme vnímat badatele na poli vzdělanostních nerovností prizmatem období a zlomů mezi nimi, které jsou identifikovatelné jak věcně a metodologicky, tak časově. Vymezujeme celkem tři období, přičemž v každém z nich představujeme dvě stěžejní koncepce. První období je zastoupeno základním modelem stratifikačního procesu a modelem sociálně-psychologickým. Druhé období charakterizujeme konceptem alokace vzdělání a teorií maximálně udržované nerovnosti (MMI). Konečně třetí období představujeme prostřednictvím multinomiálního tranzitivního modelu a teorie nerovnosti udržované ve výsledku (EMI). Napříč těmito vývojovými fázemi předkládáme tři z uvedených koncepcí jakožto přelomové inovace metodologické (základní model stratifikačního procesu, koncept alokace vzdělání a multinomiální tranzitivní model) a další tři jakožto inovace obsahové (interpretační), ovšem úzce spjaté s vývojem kvantitativních metod používaných v analýze vzdělanostních nerovností (modely sociálně-psychologický, MMI a EMI).
Anotace anglicky
The paper provides a survey of the key thematic and methodological milestones in the research of educational inequalities. The article focuses on authors and concepts that introduced major innovations and contributed to significant advancements in the analysis and knowledge of educational inequalities. We propose to look at the researchers in the field of educational inequalities through the prism of the respective periods and thematic, methodological and temporal turning points that can be identified materially, methodologically and temporally. We have distinguished three periods, focusing on two key concepts in each of them. The first period is represented by the basic model of the process of stratification and the social-psychological model. The second period includes the educational allocation concept and the theory of maximally maintained inequality (MMI). Finally, the third period is described on the grounds of the multinomial transition model and the theory of effectively maintained inequality (EMI). Across these development stages, three of the above-mentioned concepts are presented as breakthrough methodological innovations (the basic model of the process of stratification, the educational allocation concept and the multinomial transition model) while another three concepts are viewed as thematic (interpretational) innovations, closely linked to the development of quantitative methods used to analyse educational inequalities (social-psychological model, MMI and EMI).
Návaznosti
MSM0021622408, záměrNázev: Reprodukce a integrace společnosti (Akronym: IVRIS)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Reprodukce a integrace společnosti
VytisknoutZobrazeno: 19. 9. 2024 08:03