2006
Wang Bi, Heshang gong, Xiang er: Různá čtení jednoho textu v tradičních komentářích k dílu Laozi.
VÁVRA, DušanZákladní údaje
Originální název
Wang Bi, Heshang gong, Xiang er: Různá čtení jednoho textu v tradičních komentářích k dílu Laozi.
Název anglicky
Wang Bi, Heshang gong, Xiang er: Different Readings of the Same Text in Traditional Commentaries on the Laozi
Autoři
VÁVRA, Dušan (203 Česká republika, garant)
Vydání
Religio : revue pro religionistiku, Brno, Česká společnost pro studium náboženství, 2006, 1210-3640
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/06:00033931
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
Laozi; Daodejing; komentář; interpretace
Klíčová slova anglicky
Laozi; Daodejing; commentary; interpretation
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 26. 3. 2010 15:46, Mgr. et Mgr. Dušan Vávra, Ph.D.
V originále
Příspěvek analyzuje jednu ze základních idejí díla Laozi (koncept vládce-světce) jak je pojímán ve třech tradičních komentářích tohoto díla. Zaměřuje se na dva vzájemně spjaté aspekty této ideje: sebekultivace a politické kompetence. Všechny tři zkoumané komentáře chápou politickou kompetenci jako důsledek sebekultivace. Příspěvek ukazuje, že jakkoliv důležité se téma politické kompetence ve všech komentářích může jevit, ve skutečnosti implikovaná četba komentářů zřetelně klade největší důraz na sebekultivaci (jakkoliv rozdílně pojímanou). Příspěvek dochází k závěru, že všechny tři zkoumané komentáře četli dílo Laozi v kontextu odlišných koncepcí sebekultivace specifických pro rozdílná společenská prostředí, ve kterých tyto komentáře vznikly.
Anglicky
The article analyses one of the central ideas of the Laozi (the Sage as an ideal ruler) as it is viewed in three traditional commentaries to the text. It focuses on two interrelated aspects of the idea: self-cultivation and political competence. All three commentaries view political competence as a result of self-cultivation. The article analyses differing interpretations of this idea in these three texts. It is demonstrated that however important the political competence may appear in the commentaries, in fact the implied reading of the text does not focus on politics but on self-cultivation, however differently viewed. The same focus is explicit in the Xiang er commentary. It is concluded that the Laozi's political message was in fact not the main motivation for these readings of the text. Instead, the commentaries read the text in context of differing concepts of self-cultivation, specific for the different social environments where these commentaries were written.