J 2006

Wang Bi, Heshang gong, Xiang er: Různá čtení jednoho textu v tradičních komentářích k dílu Laozi.

VÁVRA, Dušan

Základní údaje

Originální název

Wang Bi, Heshang gong, Xiang er: Různá čtení jednoho textu v tradičních komentářích k dílu Laozi.

Název anglicky

Wang Bi, Heshang gong, Xiang er: Different Readings of the Same Text in Traditional Commentaries on the Laozi

Autoři

VÁVRA, Dušan (203 Česká republika, garant)

Vydání

Religio : revue pro religionistiku, Brno, Česká společnost pro studium náboženství, 2006, 1210-3640

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/06:00033931

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

Laozi; Daodejing; komentář; interpretace

Klíčová slova anglicky

Laozi; Daodejing; commentary; interpretation

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 26. 3. 2010 15:46, Mgr. et Mgr. Dušan Vávra, Ph.D.

Anotace

V originále

Příspěvek analyzuje jednu ze základních idejí díla Laozi (koncept vládce-světce) jak je pojímán ve třech tradičních komentářích tohoto díla. Zaměřuje se na dva vzájemně spjaté aspekty této ideje: sebekultivace a politické kompetence. Všechny tři zkoumané komentáře chápou politickou kompetenci jako důsledek sebekultivace. Příspěvek ukazuje, že jakkoliv důležité se téma politické kompetence ve všech komentářích může jevit, ve skutečnosti implikovaná četba komentářů zřetelně klade největší důraz na sebekultivaci (jakkoliv rozdílně pojímanou). Příspěvek dochází k závěru, že všechny tři zkoumané komentáře četli dílo Laozi v kontextu odlišných koncepcí sebekultivace specifických pro rozdílná společenská prostředí, ve kterých tyto komentáře vznikly.

Anglicky

The article analyses one of the central ideas of the Laozi (the Sage as an ideal ruler) as it is viewed in three traditional commentaries to the text. It focuses on two interrelated aspects of the idea: self-cultivation and political competence. All three commentaries view political competence as a result of self-cultivation. The article analyses differing interpretations of this idea in these three texts. It is demonstrated that however important the political competence may appear in the commentaries, in fact the implied reading of the text does not focus on politics but on self-cultivation, however differently viewed. The same focus is explicit in the Xiang er commentary. It is concluded that the Laozi's political message was in fact not the main motivation for these readings of the text. Instead, the commentaries read the text in context of differing concepts of self-cultivation, specific for the different social environments where these commentaries were written.