SZCZEPANIK, Petr. Sonic Imagination, or Film Sound as a Discursive Construct in Czech Culture of the Transitional Period. In MLVs Cinema and other media / Versioni multiple Cinema e altri media. Chicago: University of Illinois Press, 2008, s. 87-104, 17 s. Film studies/Communication. ISBN 978-0-252-07532-2.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Sonic Imagination, or Film Sound as a Discursive Construct in Czech Culture of the Transitional Period
Název česky Raný zvukový film jako diskursivní konstrukt v české kultuře let 1928-1935
Autoři SZCZEPANIK, Petr (203 Česká republika, garant).
Vydání Chicago, MLVs Cinema and other media / Versioni multiple Cinema e altri media, od s. 87-104, 17 s. Film studies/Communication, 2008.
Nakladatel University of Illinois Press
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor Písemnictví, masmedia, audiovize
Stát vydavatele Spojené státy
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14210/08:00024981
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-0-252-07532-2
Klíčová slova anglicky film history; media history; film sound; radio; film archive
Štítky film archive, film history, film sound, media history, Radio
Příznaky Mezinárodní význam
Změnil Změnil: doc. Mgr. Petr Szczepanik, Ph.D., učo 7909. Změněno: 28. 3. 2010 23:13.
Anotace
The profound transformations which cinema underwent during the period 1927-1934 on all levels were defined not only by technological development but also by the discourses (comprised of reviews, theories, advertisements, business decisions, patents etc.), practices (different ways of creation and consumption) and institutions (established media, arts, sciences, legislation, and other social and economic structures) surrounding it and inserting it into the world of everyday life. Cinema s prospect as it stood on the crossroads of alternative possible futures implied different modes of social use and meaning which differed significantly from the institution of silent cinema. In this article I propose a description of five groups of arguments and tropes structuring the film-sound related discourses present in the Czech culture of the late 1920s and early 1930s.
Návaznosti
GP408/03/D174, projekt VaVNázev: Kulturněhistorické kontexty zavedení synchronního reprodukovaného zvuku v české kinematografii
Investor: Grantová agentura ČR, Kulturněhistorické kontexty zavedení synchronního reprodukovaného zvuku v české kinematografii
VytisknoutZobrazeno: 24. 7. 2024 05:06