Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@inproceedings{787595, author = {Kulhavý, Viktor}, address = {Brno}, booktitle = {Sborník ze 4. mezinárodní konference Škola a zdraví 21}, keywords = {conservation psychology; environmental education; self-in-relation to nature}, howpublished = {tištěná verze "print"}, language = {cze}, location = {Brno}, isbn = {978-80-7392-044-9}, pages = {125-145}, publisher = {Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita}, title = {Psychologická východiska environmentální výchovy}, year = {2008} }
TY - JOUR ID - 787595 AU - Kulhavý, Viktor PY - 2008 TI - Psychologická východiska environmentální výchovy PB - Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita CY - Brno SN - 9788073920449 KW - conservation psychology KW - environmental education KW - self-in-relation to nature N2 - Práce se zabývá oblastí environmentální psychologie, nověji tzv. conservation psychology, jejíž koncepty nejsou zatím v českém prostředí rozšířeny. Studie vychází z teze, že psychologie má významný potenciál přispět k řešení globálního problému neudržitelnosti lidských aktivit. Z pozice conservation psychology, která hledá způsoby, jak působit na environmentální chování člověka, se práce zabývá některými složkami vztahu dětí školního věku k přírodě. Práce se dále zabývá dvěma složkami vztahu člověka k přírodě: jeho emoční reakcí na přírodu a množstvím zkušeností s přírodou. Jsou ověřovány hypotézy o odlišnosti těchto dvou charakteristik u dětí školního věku, které pravidelně navštěvují skautské oddíly a dětí, které tuto možnost nevyužívají. Práce využívá srovnávacích dat získaných v rámci Výzkumu odcizování člověka přírodě z let 2004,2005 (Národní program výzkumu MŽP: Krajina a sídla budoucnosti, číslo projektu IC/4/40/04). Výsledky podporují stanovené hypotézy. Byly zjištěny odlišnosti jak v pozitivnější emoční reakci, tak v množství zkušeností s přírodou u dětí ze skautských oddílů. Skauti mají více zkušeností zejména s aktivitami rozvíjejícími schopnosti pro pobyt v přírodě, častěji přicházejí do kontaktu s volně žijícími zvířaty a častěji se účastní environmentálně výchovných aktivit. Je uvedeno uvádí, jakým způsobem mohou skautské oddíly přispívat k rozvíjení vztahu dětí k přírodě a zároveň upozorňuje na omezení, kterým čelí. ER -
KULHAVÝ, Viktor. Psychologická východiska environmentální výchovy. In \textit{Sborník ze 4. mezinárodní konference Škola a zdraví 21}. Brno: Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita, 2008, s.~125-145, 20 s. ISBN~978-80-7392-044-9.
|