a 2008

Self-concept of the intellectually gifted children - sex differences

KONEČNÁ, Věra

Základní údaje

Originální název

Self-concept of the intellectually gifted children - sex differences

Název česky

Sebepojetí rozumově nadaných dětí - pohlavní rozdíly

Název anglicky

Self-concept of the intellectually gifted children - sex differences

Autoři

KONEČNÁ, Věra

Vydání

11th International Conference of European Council for High Ability in Prague, 2008

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Konferenční abstrakt

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

ISBN

978-80-7387-172-7

Klíčová slova anglicky

self-concept; giftedness; sex differences

Příznaky

Mezinárodní význam
Změněno: 27. 10. 2008 09:54, Mgr. Věra Konečná, Ph.D.

Anotace

V originále

The literature concerning the social and emotional development of the gifted children is very extensive and the self-concept of the gifted children is one of the most often researching area. It results in huge amount of contrary findings. There is no conclusive agreement whether social and emotional problems are more common by the gifted children. In a similar way in the issue of the differences between gifted girls and boys self-concept researchers reach distinct conclusions. The results of our reasearch are in accordance with that studies which find girls higher self-concept. These significant differences are related to the domains of the social acceptance, physical appearance and behavioral conduct. In all these areas girls evaluate themselves better than boys. In the group of non-gifted children the situation differs. The girls reach higher rates only in the domain of behavioral conduct. Such a consistent result in both groups probably matches the social reality-girls are 'good', 'calm', 'adaptable' and they have less behaviour problems than boys.

Návaznosti

MSM0021622406, záměr
Název: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti