D 2008

Společenské výdaje firem: Solidarita nebo marketing?

KLÍMOVÁ, Viktorie

Základní údaje

Originální název

Společenské výdaje firem: Solidarita nebo marketing?

Název anglicky

Social expenditures of firms: Solidarity or marketing?

Autoři

KLÍMOVÁ, Viktorie (203 Česká republika, garant)

Vydání

Banská Bystrica, Podnikateľské modely sociálnej ekonomiky, od s. 1-4, 500 s. 2008

Nakladatel

Univerzita Mateja Bela

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50200 5.2 Economics and Business

Stát vydavatele

Slovensko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14560/08:00025017

Organizační jednotka

Ekonomicko-správní fakulta

ISBN

978-80-8083-663-4

Klíčová slova anglicky

expenditures; marketing; solidarity

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 11. 11. 2008 15:40, doc. Ing. Viktorie Klímová, Ph.D.

Anotace

V originále

Firmy s rostoucí velikostí a zvyšujícím se obratem (ziskem) stále častěji a větších objemech směřují finanční prostředky do realizace nákupů společensky prospěšných výrobků či služeb. To může mít nejrůznější podobu či formu. Jsou však tyto výdaje ve skutečnosti jen formou projevu solidarity resp. kompenzací alokační neefektivnosti trhu? Nebo se jedná o dobře promyšlený marketingový tah, plně srovnatelný s komerční reklamou, jehož jediným cílem je dosažení budoucího zisku? Na první pohled se může zdát, že je to v podstatě jedno, pokud je dosaženo pozitivních společenských přínosů. Příspěvek přináší zamyšlení nejen nad tím, jestli tomu tak skutečně je, ale zejména hodnotí, komu vlastně přináší vybrané typy výdajů užitek. Hledá dále odpověď na některé související relevantní otázky, zejména: Jsou jednotlivé oblasti podpory v konkurenčním postavení? Lze objektivně říct, která oblast má vyšší společenský užitek? A zajímá to vůbec firmy? Na základě syntézy těchto dílčích poznatků jsou pak formulována některá doporučení směrem k firmám.

Anglicky

Firms with growing size and turnover (or profit) more and more often and in higher and higher sums invest their finance into buying of social beneficial goods and services. It can have various shapes or forms. But are these expenditures really only expression of solidarity, respective compensation of market inefficiency? Or it is well-considered marketing trick that is fully comparable with commercial advertisement and whose only aim is to reach future profit? At first glance it can seem that it does not matter in case of that positive social results are achieved too. The article does not bring only contemplation if it is really true but it especially judges for who these expenditures are in fact useful. It is also finding answers on some relevant questions. Are individual fields of support in competitive position? Is it possible to objectively say which field of support has higher social benefit? And are the firms interested in it at all? On the basis of synthesis of these partial findings some recommendations for firms are suggested.

Návaznosti

GA402/08/0071, projekt VaV
Název: Regionální hodnocení kvality podnikatelského prostředí z hlediska potenciálu pro rozvoj a transfer inovací.
Investor: Grantová agentura ČR, Regionální hodnocení kvality podnikatelského prostředí z hlediska potenciálu pro rozvoj a transfer inovací