D 2008

Bičigt chat - mluvící skály Mongolska v kontextu nomádského umění

ČERMÁKOVÁ, Eva

Základní údaje

Originální název

Bičigt chat - mluvící skály Mongolska v kontextu nomádského umění

Název anglicky

Bichigt khad - Mongolian talking rocks in context of the nomadic art

Vydání

Brno, Mongolia 2008. Sborník z konference věnované výzkumným aktivitám v Mongolsku, od s. 12-18, 6 s. 2008

Nakladatel

MZLU Brno

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

Archeologie, antropologie, etnologie

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-80-7375-207-1

Klíčová slova anglicky

bichigt khad; rock art; shamanism; ovoo; animal style

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 6. 5. 2011 01:05, doc. PhDr. Jana Chamonikolasová, Ph.D.

Anotace

V originále

Příspěvek představuje fenomém bičigt chat (mongolsky: popsaných skal) a jejich pozici v rámci nomádského umění. Zde popsané bičigt chat jsou pokryty převážně mantrami a modlitbami v tibetském a staromongolském písmu, v některých případech doplněny malbami buddhistických symbolů (stúpy, gao). Ačkoliv obsah je bezpochyby spojený s lámaismem, forma (znak na skále), je mnohem archaičtější a příbuzná s pravěkým skalním uměním, ale také s ovó, šamanskými obětišti. Všechny tyto fenomény prostupují krajinou a přetváří tak přirozený prostor v prostor kulturní. Podmanění prostoru může být pozorováno ovšem i v měřítku mnohem menším. Vyjádřeno je zřetelně v principu horror vacui znatelném na uměleckém zvěrném stylu pravěkých (ale i současných) nomádů střední Asie. Artefakty vyrobené v tomto stylu bezezbytku využívají prostor a nenechávají žádné místo volné.

Anglicky

This paper presents the phenomenon of bichigt chat (charactered rock in mongolian) and its position in context of another features of the nomadic culture. Bichigt chat, presented here, are covered mostly by numerous mantras and prayers in tibetian and old mongolian script, as well as paintings of buddhist symbols (stupas, gao). Although the content is undoubtedly connected with lamaism, the form (sign on rock) is much more archaic and can be considered as (pre)shamanic. From this point of view bichigt chat are akin to ancient rock art, but also shamanic offering places, ovoo. All these phenomena permeate the vast landscape and turn the natural space into cultural space by a magic way. The subjugation of space can be observed in small scale as well. It is expressed in the principle of horror vacui , typical for animal artistic style of the ancient (but also contemporary) nomadic people of central Asia. Artifacts made by this way embrace all given space and left no empty patch.