2008
Bičigt chat - mluvící skály Mongolska v kontextu nomádského umění
ČERMÁKOVÁ, EvaZákladní údaje
Originální název
Bičigt chat - mluvící skály Mongolska v kontextu nomádského umění
Název anglicky
Bichigt khad - Mongolian talking rocks in context of the nomadic art
Autoři
Vydání
Brno, Mongolia 2008. Sborník z konference věnované výzkumným aktivitám v Mongolsku, od s. 12-18, 6 s. 2008
Nakladatel
MZLU Brno
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
Archeologie, antropologie, etnologie
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
978-80-7375-207-1
Klíčová slova anglicky
bichigt khad; rock art; shamanism; ovoo; animal style
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 6. 5. 2011 01:05, doc. PhDr. Jana Chamonikolasová, Ph.D.
V originále
Příspěvek představuje fenomém bičigt chat (mongolsky: popsaných skal) a jejich pozici v rámci nomádského umění. Zde popsané bičigt chat jsou pokryty převážně mantrami a modlitbami v tibetském a staromongolském písmu, v některých případech doplněny malbami buddhistických symbolů (stúpy, gao). Ačkoliv obsah je bezpochyby spojený s lámaismem, forma (znak na skále), je mnohem archaičtější a příbuzná s pravěkým skalním uměním, ale také s ovó, šamanskými obětišti. Všechny tyto fenomény prostupují krajinou a přetváří tak přirozený prostor v prostor kulturní. Podmanění prostoru může být pozorováno ovšem i v měřítku mnohem menším. Vyjádřeno je zřetelně v principu horror vacui znatelném na uměleckém zvěrném stylu pravěkých (ale i současných) nomádů střední Asie. Artefakty vyrobené v tomto stylu bezezbytku využívají prostor a nenechávají žádné místo volné.
Anglicky
This paper presents the phenomenon of bichigt chat (charactered rock in mongolian) and its position in context of another features of the nomadic culture. Bichigt chat, presented here, are covered mostly by numerous mantras and prayers in tibetian and old mongolian script, as well as paintings of buddhist symbols (stupas, gao). Although the content is undoubtedly connected with lamaism, the form (sign on rock) is much more archaic and can be considered as (pre)shamanic. From this point of view bichigt chat are akin to ancient rock art, but also shamanic offering places, ovoo. All these phenomena permeate the vast landscape and turn the natural space into cultural space by a magic way. The subjugation of space can be observed in small scale as well. It is expressed in the principle of horror vacui , typical for animal artistic style of the ancient (but also contemporary) nomadic people of central Asia. Artifacts made by this way embrace all given space and left no empty patch.