D 2008

Výuka a testování jazykových kompetencí v případě sluchově postižených

RAJDOVÁ, Ilja and Lucie ŠTEFKOVÁ

Basic information

Original name

Výuka a testování jazykových kompetencí v případě sluchově postižených

Authors

RAJDOVÁ, Ilja and Lucie ŠTEFKOVÁ

Edition

Ostrava, Pro plný život. Sborník mezinárnodní konference věnované problematice pomoci sluchově postiženým studentům v přípravě a vlastním studiu na vysoké škole, p. 71-76, 6 pp. 2008

Publisher

Ostravská univerzita

Other information

Type of outcome

Stať ve sborníku

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Support Centre for Students with Special Needs

ISBN

978-80-7368-437-2
Změněno: 5/12/2008 11:06, Mgr. Ilja Rajdová

Abstract

V originále

Příspěvek shrnuje metody, které uplatňuje Masarykova univerzita při výuce cizích jazyků pro sluchově postižené. Čeština je přitom chápána jako klíčový cizí jazyk pro neslyšící studenty českých vysokých škol. Ve srovnání s výukou a testováním jiných jazykových cizinců přibývá ovšem zásadní problém: od neslyšících nelze očekávat a vyžadovat praktický ústní projev, přinejmenším nikoli projev standardní. Počet osob, které se hlásí ke komunitě neslyšících a k užívání znakového jazyka, je přitom odlišný od okruhu osob, u nichž může docházet k problémům při komunikaci v českém jazyce. Přesahy jsou v obou směrech: zcela neslyšící jsou osoby jsou za jistých (těžko predikovatelných) okolností schopny velmi efektivní komunikace znakové i české, naopak osoby s výraznými zbytky sluchu mají v některých případech značné problémy s češtinou, aniž by přitom pokládaly znakový jazyk za svůj vlastní. Právě tato nepředvídatelnost kompetencí v orálním jazyce znemožňuje vyvozovat závěr z objektivních audiometrických dat a vede k nutnosti testovat jazykové kompetence u všech sluchově postižených, kteří vznášejí nároky na specifický způsob komunikace. Úkol vysoké školy zajišťující vzdělání sluchově postižených pak obecně zní: Nabídnout výuku češtiny jako cizího jazyka těm, kdo v tomto vstupním testování dosáhnou výsledků nižších, než je požadovaný standard.