k 2008

Záťažové situácie u vysokoškolských študentov: genderové hľadisko (poster)

MILLOVÁ, Katarína a Marek BLATNÝ

Základní údaje

Originální název

Záťažové situácie u vysokoškolských študentov: genderové hľadisko (poster)

Název česky

Zátěžové situace u vysokoškolských studentů: genderové hledisko

Název anglicky

Demanding life situations in university students: gender aspect

Vydání

Konferencia "Sociálne procesy a osobnosť 2008" 2008

Další údaje

Jazyk

slovenština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Slovensko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova anglicky

appraisal; coping; coping strategies; demanding life situations; gender differences
Změněno: 8. 10. 2010 11:12, PhDr. Katarína Millová, Ph.D.

Anotace

V originále

Cieľom výskumu bola analýza záťažových situácií u vysokoškolských študentov, ktoré sa významne podieľajú na využití konkrétnych copingových stratégií. Skúmali sme tiež hodnotenie týchto záťažových situácií a vzťah medzi hodnotením záťažovej situácie a následným výberom stratégií zvládania. Skúmali sme stratégie vychádzajúce z hierarchického modelu, ktorý nadväzuje na pojatie zvládania R.S. Lazarusa. Analyzovali sme údaje 136 vysokoškolských študentov (53 mužov a 83 žien). Zistili sme genderové rozdiely v typoch záťažových situácií: ženy častejšie riešili situácie spojené s medziľudskými vzťahmi. Rozdiely sa objavili aj v hodnotení záťažových situácií: ženy vnímajú tieto situácie ako viac neovplyvniteľné a sebou nezavinené. Významné rozdiely medzi ženskou a mužskou časťou výskumného súboru sa objavili aj vo vzťahu medzi hodnotením záťažových situácií a využitím copingových stratégií.

Česky

Cílem výzkumu byla analýza zátěžových situací u vysokoškolských studentů, které se významně podílí na využití konkrétních copingových strategií. Zkoumali jsme rovněž hodnocení těchto zátěžových situací a vztah mezi hodnocením zátěžové situace a následním výběrem strategií zvládání. Zkoumali jsme strategie vycházející z hierarchického modelu, který navazuje na pojetí zvládání R.S. Lazaruse. Analyzovali jsme údaje 136 vysokoškolských studentů (56 mužů a 83 žen). Zjistili jsme genderové rozdíly v typech zátěžových situací: ženy častěji řešily situace spojené s mezilidskými vztahy. Rozdíly se objevily také v hodnocení zátěžových situací: ženy vnímají tyto situace jako více neovlivnitelné a sebou nezaviněné. Významné rozdíly mezi ženskou a mužskou částí výzkumného souboru se objevily také ve vztahu mezi hodnocením zátěžových situací a využitím copingových strategií.