D 2008

Reforma české školy v návaznosti na předcházení a řešení problémů v chování dětí

ČECH, Tomáš

Basic information

Original name

Reforma české školy v návaznosti na předcházení a řešení problémů v chování dětí

Name in Czech

Reforma české školy v návaznosti na předcházení a řešení problémů v chování dětí

Name (in English)

Reform of the Czech schools and intervention to children behaviour problems

Authors

ČECH, Tomáš (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

Brno, Franiok, P.; Knotová, D. (ed.) Učitel a žák v současné škole, p. 316-324, 9 pp. 2008

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/08:00027442

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-4752-5

Keywords in English

School; social school environment; reform of the Czech schools; special needs assitance; social educationalist; Global educational program for elementary schools

Tags

Reviewed
Změněno: 15/1/2009 19:21, doc. PhDr. Mgr. Tomáš Čech, Ph.D.

Abstract

V originále

Příspěvek se zabývá aktuální analýzou situace v českých základních školách v návaznosti na předcházení a řešení problémového chování dětí. Vychází z přístupu a konkrétních poznatků realizace preventivních aktivit, kompetentnosti odborných pracovníků (školního metodika prevence, výchovného poradce ad.) a hledá možný prostor ke zlepšení určitých nedostatků. Zásadním krokem, mj. i ve vztahu k prevenci rizikového chování, se jeví reforma českého školství a zavádění Rámcového vzdělávacího programu do škol. Důležité jsou rovněž prvotní zkušenosti z výuky podle aktuálně vytvořených školních vzdělávacích programů, a to s ohledem na možnou implementaci témat prevence nežádoucího chování dětí prostřednictvím vzdělávacích konkrétních oblastí a průřezových témat.

In English

The article deals with actual problems of helping schools provide special needs assistance to children from socially disadvantaged environments. It contains information about a variety of social disadvantages and outlines employing social educationalist techniques as a solution to such problems in basic schools.

Links

MSM0021622421, plan (intention)
Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century