JAKUBEC, Ondřej. Renesanční epitaf jako médium konfesijní identity v prostředí předbělohorské Chrudimi. Památník Tomáše Lvíka Domažlického (1616) a Salomeny Francové z Liblic (1619) jako historicko-antropologický pramen (Renaissance epitaph as medium of confessional identity in the Chrudim before 1620. Monument of Tomáš Lvík Domažlický (1616) a Salomena Francová z Liblic (1619) as soutrce of historical-anthropology). Theatrum historiae 3. Sborník prací Katedry historických věd Fakulty filozofické Univerzity Pardubice. Pardubice, 2008, vol. 2008, No 3, p. 65-84, 19 pp. ISSN 1802-2502.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Renesanční epitaf jako médium konfesijní identity v prostředí předbělohorské Chrudimi. Památník Tomáše Lvíka Domažlického (1616) a Salomeny Francové z Liblic (1619) jako historicko-antropologický pramen
Name in Czech Renesanční epitaf jako médium konfesijní identity v prostředí předbělohorské Chrudimi. Památník Tomáše Lvíka Domažlického (1616) a Salomeny Francové z Liblic (1619) jako historicko-antropologický pramen
Name (in English) Renaissance epitaph as medium of confessional identity in the Chrudim before 1620. Monument of Tomáš Lvík Domažlický (1616) a Salomena Francová z Liblic (1619) as soutrce of historical-anthropology
Authors JAKUBEC, Ondřej (203 Czech Republic, guarantor).
Edition Theatrum historiae 3. Sborník prací Katedry historických věd Fakulty filozofické Univerzity Pardubice, Pardubice, 2008, 1802-2502.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study Art, architecture, cultural heritage
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/08:00034781
Organization unit Faculty of Arts
Keywords in English Chrudim; epitaphs; Matouš Radouš; renaissance painting; confession; confessional identity; visual media; commemoration
Tags Chrudim, commemoration, Confession, confessional identity, epitaphs, Matouš Radouš, renaissance painting, visual media
Changed by Changed by: prof. Mgr. Ondřej Jakubec, Ph.D., učo 108186. Changed: 24/1/2009 12:38.
Abstract
Příspěvek je věnován konkrétnímu monumentu - epitafu chrudimského měšťana, díla chrudimského malíře Matouše Radouše. Práce naznačuje, že epitafy mohou být interpretovány nejen jako umělecká díla, ale i jako svébytné historiko-antropologické prameny, které díky své originální ikonografii naznačují možnou konfesní orientaci objednavatele.
Abstract (in English)
The article focuses on an epitaph of one Chrudim citizen before 1620 - a work of Matouš Radouš, a painter of the town Chrudim. The study suggests taht epitaphs should be interpreted not only as works of art but due to their specific iconography tehy can also serve as special historical-anthropological sources informinag us about confessional identity of commissioners.
PrintDisplayed: 29/7/2024 10:19