2008
Teoretický kontext a metodologická východiska
RABUŠICOVÁ, Milada a Ladislav RABUŠICZákladní údaje
Originální název
Teoretický kontext a metodologická východiska
Název anglicky
Theoretical context and methodological points of departure
Autoři
RABUŠICOVÁ, Milada (203 Česká republika, garant) a Ladislav RABUŠIC (203 Česká republika)
Vydání
1. vyd. Brno, Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice, 16 s. Studie, 2008
Nakladatel
Masarykova univerzita
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14230/08:00025447
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
ISBN
978-80-210-4779-2
Klíčová slova anglicky
knowledge society; life long learning; human resources; rational choice model; theory of reasoned action;
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 26. 3. 2010 13:47, prof. PhDr. Ladislav Rabušic, CSc.
V originále
Tato kapitola dává teoretický a metodologický background k jednotlivým kapitolám monografie. Vychází z konceptu celoživotního učení, jehož je vzdělávání diospělých součástí. Potřeba vzdělávání dospělých jako součást celoživotního učení se vyvinula na základě působení tří druhů sociálních sil: rychlosti probíhající sociální změny, zastarávání celé řady tradičních zaměstnání a proměny hodnotových systémů: stále více lidí si uvědomuje, že prožít bohatý život je možné pouze tehdy, když se podaří maximalizovat jejich individuální potenciality. K základním charakteristikám celoživotního učení patří, že vzdělávání není již omezeno jen na určitou fázi života, docházky do školy, ale trvá po celý život. Díky tomu by se měl rozvíjet sektor dalšího vzdělávání (vzdělávání dospělých) určený těm, kdo již opustili školu. Za druhé se nejedná jen o formální vzdělávání ve vzdělávacích institucích, ale o všechny formy a typy učení bez ohledu na instituci či prostředí, kterým může být i pracoviště, domov či prostředí obce. Všechny možnosti učení vytvářejí jediný celek, který dovoluje rozmanité a četné přechody mezi vzděláváním a zaměstnáním a který umožňuje získat stejné kvalifikace a kompetence různými cestami kdykoli během života. Za třetí se jedná o poskytnutí příležitosti pro všechny, bez ohledu na věk, zájem, nadání či postavení. Jde tedy o zásadní změnu orientace vzdělávacího systému tak, aby co nejvíce vycházel vstříc odlišným potřebám, zájmům a schopnostem vzdělávaných, o co největší možnou diferenciaci a individualizaci vzdělávání, o zaměření na maximální rozvoj každého jedince a na maximální využití jeho potenciálu. Tato teoretická východiska byla přetavena do adekvátních výzkumných otázek, takže cílem celé publikace byla snaha zjistit, kdo, v jaké míře a s jakou motivací se zúčastňuje dalšího vzdělávání dospělých. Do jaké míry lze říci, že vzdělávání v ČR probíhá po celý život, zda toto vzdělávání nabývá všech forem, tedy nejen formální, ale i neformální a informální, a zda se ho dostává všem, tedy bez ohledu na věk, předcházející úroveň vzdělání, pohlaví a profesní postavení. Empiricky toho o vzdělávání dospělých v České republice víme dosud jen málo. Aby bylo možné získat relevantní data o vzdělávání českých dospělých, byl proveden speciální reprezentativní sociologicý výzkum. Operacionalizace problému vycházela z teorie racionální volby a teorie zdůvodňované akce v kontextu hodnoty vzdělání v životě jedince.
Anglicky
This chapter provides a theoretical and methodological background to the whole book. It stems from the concept of life long learning of which adult education is a particular part. The need for life long learning has been brought about by three kinds of social forces: by the speed of social change, by obsolescence of many of traditional occupations and by change in value preferences. Basic features of adult education are: 1. education is not limited to to a certain stage of individual life cycle any longer; 2. It does not mean only formal education but also other forms (non-formal and informal): this enables to acquire knowledge by various means and ways; 3. It gives a chance to get educated despite of age, talent or social status - it is chance for all. These assumptions were translated into the proper research questions. Data that would enable to answer them were collected by a special representative survey. Operationalization of research questions was based on theory of rational choice and of reasoned action with respect to value of education in lives of individuals.
Návaznosti
1J017/04-DP2, projekt VaV |
|