2008
Konkurence univerbizovaných a víceslovných názvů jevů z oblasti školství a vzdělávání
KOLÁŘOVÁ, IvanaZákladní údaje
Originální název
Konkurence univerbizovaných a víceslovných názvů jevů z oblasti školství a vzdělávání
Název česky
Konkurence univerbizovaných a víceslovných názvů jevů z oblasti školství a vzdělávání
Název anglicky
Catch titles / simplified forms of compound expressions calling phenomena of school and education: names of teachers, pupils, examinations in the texts of the Czech national corpus
Autoři
Vydání
1. vyd. Ostrava, JANDOVÁ, E. (ed.) K diferenciaci jazykových prostředků, 12 s. 2008
Nakladatel
Ostravská univerzita, Filozofická fakulta
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
60200 6.2 Languages and Literature
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-7368-637-6
Klíčová slova anglicky
simpflicated form - compound expression - educational system - Czech National Corpus
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 22. 10. 2012 14:58, PhDr. Ivana Kolářová, CSc.
V originále
V ČNK SYN2000 bylo vyhledáno několik stovek univerbizátů označujících osoby, instituce, místa, nástroje, průkazy, dokumenty, přírodní jevy, časová období v textech z různých tematických oblastí: z politiky a veřejného života (komunálky, primárky), ze sportu (přátelák, přesilovka), kultury (dechovka, symfoňák). Pro posouzení pozice konkrétního univerbizátu v současných textech je důležitá jeho frekvence a její srovnání s frekvencí odpovídajících sousloví. V psaných textech často převažuje frekvence sousloví nebo ustálených víceslovných pojmenování nad frekvencí univerbizátů jim konkurujících. V některých případech tato skutečnost nejen neplatí, ale značná převaha dokladů univerbizátu svědčí o tom, že postupně vytlačují z užívání výraz neuniverbizovaný (např. jednotřídka 26 : jednotřídní škola 3).
Anglicky
We are going to deal with the simplified forms derived of coumpound expressions (průmyslová škola / průmyslovka, přijímací zkoušky / přijímačky) that call some realia of school and education: teachers (češtinář / učitel češtiny, tříďas / třídní učitel), pupils (prvňák / žák první třídy), types of schools (průmyslovka / průmyslová škola), examinations (státnice / státní zkoušky). Those words are found in various text styles and genres (in journalistic texts, in novels, in non-fiction texts). They are almost derived by suffixes KA, ÁK, ÁŘ or by other suffixes, that are connected to the etyma/word root of attribute (adjective or substantive) in the compound expression (průmyslová škola / průmyslovKA, učitel češtiny / češtinÁŘ). We are going to compare the numbers of the simplified forms/catch titles with the numbers of the phrases and compound expressions and appearance of the simplified forms with appearance of compound expressions in various texts and contexts.