2008
Tvořivost ve vzdělávání žáků
PECINA, PavelZákladní údaje
Originální název
Tvořivost ve vzdělávání žáků
Název česky
Tvořivost ve vzdělávání žáků
Název anglicky
The creativity in the pupils education
Autoři
Vydání
1. vyd. Brno, 99 s. svazek číslo 111, 2008
Nakladatel
Masarykova univerzita
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Odborná kniha
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-210-4551-4
Klíčová slova česky
tvořivost technická tvořivost tvůrčí schopnosti identifikace tvořivosti aktivizující metody výuky problémová metoda projektová metoda
Klíčová slova anglicky
creativity technical creativity creative abilities identification of creativity activating methods of education problematic method project method
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 1. 10. 2012 10:27, Mgr. Martina Dvořáková
V originále
Předložená studie je věnována problematice rozvoje samostatnosti a tvořivosti žáků základních škol. Využitelná je však i ve výuce na středních i vysokých školách. Zejména obecné principy rozvoje tvořivosti žáků jsou aplikovatelné ve výuce jakéhokoliv předmětu. Po úvodu, ve kterém je obhajováno zvolené téma, následuje první kapitola věnovaná historii zkoumání tvořivosti. Předmětem zájmu druhé kapitoly je zejména psychologická podstata samostatnosti a tvořivosti žáků. Kapitola se zaměřuje na vymezení problému z více úhlů pohledu, které analyzuje a vyvrcholením je zaujetí vlastního stanoviska autora. V kapitole jsou řešeny mimo jiné i tyto dílčí problémy: podstata tvořivostí, strukturní prvky tvořivosti, identifikace tvořivosti, sociální prostředí a tvořivost a vztah nadání a tvořivosti. Třetí kapitola řeší otázky vztahující se k objektivním a subjektivním podmínkám tvůrčího procesu a otázky bariér tvůrčí aktivity jako protiklad předešlého. Čtvrtá kapitola je věnována otázkám tvořivého vyučování. Největší pozornost byla věnována zejména vyučovacím metodám rozvoje samostatné a tvůrčí práce žáků. Snahou autora bylo zachytit nejnovější poznatky v této oblasti a vyjádřit se k dosud popsaným postupům, které mohou vést k rozvoji tvořivosti u žáků. Pátá kapitola poskytuje čtenáři v nejkonkrétnější rovině ukázky možné realizace tvůrčích hodin formou konkrétních rámcových písemných příprav z matematiky, fyziky a praktických činnosti na druhém stupni ZŠ. Popsané příklady mohou být inspirativní i pro učitele ostatních předmětů na základních i středních školách. Poslední šestá kapitola je stručným zamyšlením nad otázkou tvořivé školy. Autor si zde dovoluje konstatovat, že na našich základních i střeních školách není přiliž vhodné prostření pro naplňování cílů tvořivé výuky. Jako klíčový se jeví problém přetíženosti pedagogů mnoha povinnostmi, které jim neumožňují věnovat mnoho prostoru vzdělávání v této oblasti a přípravě a realizaci rozvoje tvořivosti žáků v komplexnější a zaměřenější podobě, než je tomu dosud. Pokud bychom tuto oblast sledovali výzkumně jistě bychom našli mnoho výjimek. Avšak výše zmíněné problémy tomu přiliž nepřejí. Nadějí by se mohla stát právě probíhající kutikulární reforma a zavádění Rámcových vzdělávacích programů na základních i středních školách, ve kterých jsou požadavky rozvoje aktivní, samostatné a tvůrčí aktivity žáků pevně zapracovány.
Anglicky
The proposed study is devoted to the problems of self-reliance and creativity development of the pupils at the elementary schools. However, it is utilizable at the high schools and colleges as well. Especially the basic principles of students creativity development are applicable to any subject of the curriculum. After the introduction, in which the chosen theme is defended, follows the first chapter which is concerned with the history of creativity investigation. In the second chapter the subject of interest is the psychological foundation of self-reliance and pupils creativity. The author focuses on the definition of the problem from various viewpoints, analyzes them and takes his own stand. There are other issues dealt with: foundation of creativity, structural elements of creativity, identification of creativity, social background and creativity, and relation between talent and creativity. In the third chapter, the author solves questions which are related to the objective and subjective conditions of the creative process and the questions of the creative activity barriers as a counterpart of the former. The forth chapter is devoted to the questions of creative teaching. The closest attention is paid to the teaching methods of independent development and creative work of the pupils. The main aim of the author was to monitor the newest knowledge in this area and deliver his standpoint to the so far described methods which can lead to the creativity development of the students. The fifth chapter provides the reader with a concrete example of creative lessons in the form of actual outlined written preparations for maths, physics, and practical activities in the second cycle of the elementary school. The examples described may be inspiring for the teachers of other subjects at the elementary and high schools. The sixth chapter is a short reflection on the question of creative schooling. The author observes that there is not enough convenient background for the creative teaching object fulfillment in our elementary and high schools. The key factor is that the pedagogues are overburdened with many duties which prevent them from devoting their time to the education in this area and preparation and realization of the development of pupils creativity in a more complex and focused form. If we had studied this area more closely we would have surely found many exceptions. However, the above mentioned problems do not contribute to this fact. The underway curriculum reform and the introduction of general educational programs for the elementary and high schools in which the demands for developments of active, self-reliant and creative activities of pupils are tightly set, could become a hope for such education.