2008
Criticism of Apartheid in Blood Knot in Comparison with Two Trains Running and Philadelphia, Here I Come!
KAČER, TomášZákladní údaje
Originální název
Criticism of Apartheid in Blood Knot in Comparison with Two Trains Running and Philadelphia, Here I Come!
Název česky
Kritika apartheidu v divadelní hře Blood Knot ve srovnání s Two Trains Running a Philadelphia, Here I Come!
Autoři
KAČER, Tomáš (203 Česká republika, garant)
Vydání
Brno Studies in English, Brno, Masarykova univerzita, 2008, 1211-1791
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/08:00035084
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova anglicky
Apartheid; civil rights; drama; Brian Friel; Athol Fugard; Northern Ireland; postcolonialism; racism; South Africa
Štítky
Změněno: 15. 4. 2010 13:47, doc. PhDr. Jana Chamonikolasová, Ph.D.
V originále
The three plays' plots are from the same period and deal with marginalized groups and they are all critical to the regimes they "bear witness" of. Athol Fugard's Blood Knot and its portrayal of the apartheid, which is in the main focus of this paper, is analysed from the points of view of unfulfilled love, use of derogatory language and a desire for private space, that all contribute to the complex criticism of the racist regime of South African apartheid of the 1960s. The criticism, although implicit, becomes even more apparent and radical when presented in comparison with August Wilson's Two Trains Running and Brian Friel's Philadelphia, Here I Come!
Česky
Článek zkoumá zobrazení života v apartheidu ve hře A. Fugarda Blood Knot ve srovnání s hrami Philadelphia, Here I Come! Briana Friela a Two Trains Running Augusta Wilsona.