J 2008

Criticism of Apartheid in Blood Knot in Comparison with Two Trains Running and Philadelphia, Here I Come!

KAČER, Tomáš

Základní údaje

Originální název

Criticism of Apartheid in Blood Knot in Comparison with Two Trains Running and Philadelphia, Here I Come!

Název česky

Kritika apartheidu v divadelní hře Blood Knot ve srovnání s Two Trains Running a Philadelphia, Here I Come!

Autoři

KAČER, Tomáš (203 Česká republika, garant)

Vydání

Brno Studies in English, Brno, Masarykova univerzita, 2008, 1211-1791

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

Umění, architektura, kulturní dědictví

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/08:00035084

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova anglicky

Apartheid; civil rights; drama; Brian Friel; Athol Fugard; Northern Ireland; postcolonialism; racism; South Africa
Změněno: 15. 4. 2010 13:47, doc. PhDr. Jana Chamonikolasová, Ph.D.

Anotace

V originále

The three plays' plots are from the same period and deal with marginalized groups and they are all critical to the regimes they "bear witness" of. Athol Fugard's Blood Knot and its portrayal of the apartheid, which is in the main focus of this paper, is analysed from the points of view of unfulfilled love, use of derogatory language and a desire for private space, that all contribute to the complex criticism of the racist regime of South African apartheid of the 1960s. The criticism, although implicit, becomes even more apparent and radical when presented in comparison with August Wilson's Two Trains Running and Brian Friel's Philadelphia, Here I Come!

Česky

Článek zkoumá zobrazení života v apartheidu ve hře A. Fugarda Blood Knot ve srovnání s hrami Philadelphia, Here I Come! Briana Friela a Two Trains Running Augusta Wilsona.