2009
Kvalita v sociálních službách: implementace nástroje řízení kvality na úrovni poskytovatelů sociálních služeb
MUSIL, Libor, Kateřina KUBALČÍKOVÁ, Jana HAVLÍKOVÁ a Olga HUBÍKOVÁZákladní údaje
Originální název
Kvalita v sociálních službách: implementace nástroje řízení kvality na úrovni poskytovatelů sociálních služeb
Název anglicky
The Quality in Social Services: The process of implementation the quality standards on the providers level
Autoři
MUSIL, Libor (203 Česká republika, garant), Kateřina KUBALČÍKOVÁ (203 Česká republika), Jana HAVLÍKOVÁ (203 Česká republika) a Olga HUBÍKOVÁ (203 Česká republika)
Vydání
Fórum sociální politiky, Praha, Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, 2009, 1802-5854
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50600 5.6 Political science
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14230/09:00030139
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
Klíčová slova česky
sociální služba; standardy kvality; poskytovatel; případová studie; kultura
Klíčová slova anglicky
social service; quality standards;provider; case study; culture
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 28. 4. 2009 17:31, doc. PhDr. Kateřina Kubalčíková, Ph.D.
V originále
V textu jsou shrnuty závěry výzkumného projektu Působení Standardů kvality sociálních služeb v období před jejich uzákoněním. Tento projekt byl zaměřen na zkoumání vlivu obecní politiky sociálních služeb vybrané municipality na poskytování sociálních služeb na jeho území. Konkrétně jsme se soustředili na identifikaci pozice Standardů kvality sociálních služeb v rámci obecní politiky a její význam pro pronikání tohoto nástroje do kultury poskytování osobních sociálních služeb vybrané nestátní neziskové organizace. Případová studie odkryla řadu vnitřních a vnějších faktorů, které zásadním způsobem ovlivnily pozorovaný způsob implementace Standardů kvality na úrovni vybrané sociální služby. Zejména jsme se soustředili na zachycení různých typů překážek, které se mohou postavit do cesty reálnému prosazení Standardů kvality do kultury poskytování služeb. Zjištění byla následně podrobena široké diskusi teoretiků i praktiků a zobecněna do dvou typů pojetí implementace Standardů kvality v poskytovatelských organizacích: administrativní a na-službu-orientované pojetí. Studie je určena nejen tvůrcům sociálních politiky na různých úrovních, ale rovněž obsahuje cenné poznatky a doporučení přímo pro poskytovatele sociálních služeb, která jim mohou pomoci při zavádění Standardů kvality v jejich organizacích.
Anglicky
The article summarizes the conclusions of the research project The Impact of the Standards of Quality of Social Services before they were enacted. This project focused on exploring the influence of municipal policy of social services in a selected municipality on the provision of local social services. In more specific terms, we concentrated on understanding the role of the Standards of Quality of Social Services within municipal policy, and the significance of municipal policy for establishing this tool within the culture of providing personal social services in a selected nongovernmental organization. The case study revealed a range of both internal and external factors which have had a major impact on the manner of implementation of the Standards of Quality in the field of the selected social service. We concentrated particularly on identifying the various types of obstacles that may hinder effective embedding of the Standards of Quality in the culture of service provision. The findings were then subjected to a broad debate amongst both theoreticians and practitioners and generalized into two distinct notions of implementation of the Standards of Quality in the providers organizations: the administrative and the service-oriented model. The study is intended not only for authors of social policy at various levels, but contains information and recommendations directly valuable to providers of social services and helpful for introducing the Standards of Quality in their organizations.
Návaznosti
MPS4577300901, záměr |
|