D 2009

IMUNITNÍ DEFICIENCE A PROSTŘEDÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLY

HAVELKOVÁ, Marie, Petr KACHLÍK, Pavel MENŠÍK a Taťiana KIMÁKOVÁ

Základní údaje

Originální název

IMUNITNÍ DEFICIENCE A PROSTŘEDÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLY

Název česky

IMUNITNÍ DEFICIENCE A PROSTŘEDÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLY

Název anglicky

IMMUNE DEFICIENCIES AND THE BASIC SCHOOL ENVIRONMENT

Autoři

HAVELKOVÁ, Marie (203 Česká republika, garant), Petr KACHLÍK (203 Česká republika), Pavel MENŠÍK (203 Česká republika) a Taťiana KIMÁKOVÁ (703 Slovensko)

Vydání

1. vyd. Slovensko, LF UK Martin, Podpora zdravia, prevencia a hygiena v teórii a praxi - VI. od s. 132-137, 6 s. 2009

Nakladatel

LF Uk Martin Slovensko

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Slovensko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/09:00035505

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-88866-64-0

Klíčová slova česky

Alergie - asthma bronchiale - potíže - pozorování - prevence prostředí - šetření - škola - učitel - žák

Klíčová slova anglicky

Allergy - asthma bronchiale - difficulties - observation - environmental prevention - survey - school - teacher - pupil
Změněno: 6. 4. 2010 16:20, doc. MUDr. Marie Havelková, CSc.

Anotace

V originále

Příspěvek je zaměřen na vybraná alergická onemocnění a jejich souvislost s prostředím základní školy. Bylo realizováno výzkumné šetření, v jehož rámci bylo náhodně zvoleno 12 základních škol (po čtyřech velkoměstských, maloměstských a vesnických). Otázkami zaměřenými na informovanost o alergiích a jejich výskyt mezi žáky bylo osloveno více než 200 pedagogů. Rovněž proběhlo hodnocení podmínek ve školách pozorováním (na školách zvolena vždy jedna učebna 1. stupně, jedna učebna 2. stupně, učebna přírodopisu, tělocvična). Bylo zjištěno, že většina pedagogů nezná přesné počty alergiků ve svých třídách, o problému mají jen obecnou povědomost. Více než polovina z nich by si nevěděla rady v případě výskytu alergické reakce u dítěte. Ze šetření také vyplynulo, že prostředí školy není ve většině případů uzpůsobeno tak, aby u žáků zbytečně nevyvolávalo zdravotní potíže. Je proto nezbytné zlepšit informovanost učitelů, což by si přáli i sami respondenti.

Anglicky

The essay analyses specific allergic diseases and their relation to the environment in basic schools. A realized survey was based on an accidental selection of twelve basic schools from urban, small-town and rural areas (each area was represented by four schools). More than two hundred pedagogues were questionned about their awareness of allergies and about the allergies indicidence among their pupils. Also environmental conditions in the schools analysed through observation were evaluated (observed classrooms in schools and physical education classrooms). The survey found that the majority of pedagogues did not know the precise amount of allergic pupils in their classes, but had just a general awareness about the allergy issue. More than a half of the pedagogues would not know what to do if a pupil had an allergic reaction. The survey also showed that in most of the schools the environment was not suitable enough to prevent the development of health problems in pupils.

Návaznosti

MSM0021622443, záměr
Název: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání