2009
IMUNITNÍ DEFICIENCE A PROSTŘEDÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLY
HAVELKOVÁ, Marie, Petr KACHLÍK, Pavel MENŠÍK a Taťiana KIMÁKOVÁZákladní údaje
Originální název
IMUNITNÍ DEFICIENCE A PROSTŘEDÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLY
Název česky
IMUNITNÍ DEFICIENCE A PROSTŘEDÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLY
Název anglicky
IMMUNE DEFICIENCIES AND THE BASIC SCHOOL ENVIRONMENT
Autoři
HAVELKOVÁ, Marie (203 Česká republika, garant), Petr KACHLÍK (203 Česká republika), Pavel MENŠÍK (203 Česká republika) a Taťiana KIMÁKOVÁ (703 Slovensko)
Vydání
1. vyd. Slovensko, LF UK Martin, Podpora zdravia, prevencia a hygiena v teórii a praxi - VI. od s. 132-137, 6 s. 2009
Nakladatel
LF Uk Martin Slovensko
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Slovensko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14410/09:00035505
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-88866-64-0
Klíčová slova česky
Alergie - asthma bronchiale - potíže - pozorování - prevence prostředí - šetření - škola - učitel - žák
Klíčová slova anglicky
Allergy - asthma bronchiale - difficulties - observation - environmental prevention - survey - school - teacher - pupil
Změněno: 6. 4. 2010 16:20, doc. MUDr. Marie Havelková, CSc.
V originále
Příspěvek je zaměřen na vybraná alergická onemocnění a jejich souvislost s prostředím základní školy. Bylo realizováno výzkumné šetření, v jehož rámci bylo náhodně zvoleno 12 základních škol (po čtyřech velkoměstských, maloměstských a vesnických). Otázkami zaměřenými na informovanost o alergiích a jejich výskyt mezi žáky bylo osloveno více než 200 pedagogů. Rovněž proběhlo hodnocení podmínek ve školách pozorováním (na školách zvolena vždy jedna učebna 1. stupně, jedna učebna 2. stupně, učebna přírodopisu, tělocvična). Bylo zjištěno, že většina pedagogů nezná přesné počty alergiků ve svých třídách, o problému mají jen obecnou povědomost. Více než polovina z nich by si nevěděla rady v případě výskytu alergické reakce u dítěte. Ze šetření také vyplynulo, že prostředí školy není ve většině případů uzpůsobeno tak, aby u žáků zbytečně nevyvolávalo zdravotní potíže. Je proto nezbytné zlepšit informovanost učitelů, což by si přáli i sami respondenti.
Anglicky
The essay analyses specific allergic diseases and their relation to the environment in basic schools. A realized survey was based on an accidental selection of twelve basic schools from urban, small-town and rural areas (each area was represented by four schools). More than two hundred pedagogues were questionned about their awareness of allergies and about the allergies indicidence among their pupils. Also environmental conditions in the schools analysed through observation were evaluated (observed classrooms in schools and physical education classrooms). The survey found that the majority of pedagogues did not know the precise amount of allergic pupils in their classes, but had just a general awareness about the allergy issue. More than a half of the pedagogues would not know what to do if a pupil had an allergic reaction. The survey also showed that in most of the schools the environment was not suitable enough to prevent the development of health problems in pupils.
Návaznosti
MSM0021622443, záměr |
|