s 2009

Sociální determinanty vzdělávání - Orbis scholae 1/2009

NĚMEC, Jiří a Kateřina VLČKOVÁ

Základní údaje

Originální název

Sociální determinanty vzdělávání - Orbis scholae 1/2009

Název anglicky

Orbis Scholae 1/2009: Social determinants of education

Vydání

Praha, 156 s. 2009

Nakladatel

Karolinum

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Editorství tematického sborníku, editorství monotematického čísla odborného časopisu

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

1802-4637

Klíčová slova česky

sociální determinanty vzdělávání

Klíčová slova anglicky

social determinants of education

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 12. 5. 2009 17:57, doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D.

Anotace

V originále

Studie uveřejněné v tomto monotematickém čísle časopisu Orbis scholae jsou se zabývají teoriemi nebo obecnými problémy sociálních determinant vzdělávání a výzkumem těchto determinant na specifických sociálních skupinách. Studie S. Jobstové a J. Skrobanka se zabývá sociální reprodukcí a devalvací kulturního kapitálu. Problematiku sociálních nerovností, jejich reprodukci a legitimizaci ve školním vzdělávání sleduje také L. Jarkovská. Dvěma významnými sociálními determinantami vzdělávání v Německu, sociálně- ekonomickým a kulturním zázemím žáků a rostoucí rolí žen se zabývá V. Ježková. S. Ježek přibližuje další determinantu vzdělávání, jíž je klima školy a zjišťuje, jak začínající učitelé informují o klimatu, zda jsou vhodnými informátory při jeho výzkumu a jaké metody výzkumu klimatu se v tomto kontextu jeví jako vhodné. J. Mareš a J. Lukas prezentují výsledky repliky rozsáhlého výzkumu internetových prezentací základních škol jako nástrojů komunikace školy a odrazu sociálního prostředí školy, tj. jako jednoho z možných indikátorů klimatu školy. Diagnostický nástroj sloužící k identifi kaci žáků ohrožených poruchami chování prezentuje studie V. Vojtové. Sociálními a kulturními determinantami, kterými je ovlivňováno vzdělávání romských žáků, se v kontextu teorie sociální a kulturní reprodukce a reprodukce vzdělání zabývá J. Němec.

Anglicky

Monothematical issue of Orbis Scholae: Editorial: Social determination of education (Jiří Němec, Kateřina Vlčková). Studies: Education, devaluation of cultural capital and social reproduction. A comparison between Bourdieu and Willis (Solvejg Jobst, Jan Skrobanek). Ideology of naturalness as a barrier of getting over social inequalities in education (Lucie Jarkovská). Social-economical and cultural background of pupils and the growing role of women in the society as two important social determinants of school education in Germany (Věra Ježková). Novice teachers as informants about school climate from the point of view of three methods (Stanislav Ježek). Primary school websites as an indicator of school social environment (Jan Mareš, Josef Lukas). School for all – seeking out students in risk of behavioural disorder in school environment (Věra Vojtová). Social and cultural determinants and strategies of Romany pupils education (Jiří Němec). Reports: Center for Basic Research on Schooling (LC06046): Report on the research progress in 2008 (Eliška Walterová). Conference ECER 2008 (Veronika Najvarová, Petr Najvar). Conference „Curriculum and textbooks from the point of view of educational research“ (Petr Knecht, Tomáš Janík). Conference „Education, equity and social justice“ (Marie Doskočilová). 16. conference of Czech Association of Educational Research (CERA) (Kateřina Vlčková). Reviews: Ježková, V.; Kopp, B.; Janík, T.: School education in Germany (Vladimír Jůva).

Návaznosti

LC06046, projekt VaV
Název: Centrum základního výzkumu školního vzdělávání (Akronym: RECES)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Centrum základního výzkumu školního vzdělávání