MAREŠ, Jan and Josef LUKAS. Internetové prezentace základních škol jako jeden z indikátorů jejich vnitřního sociálního prostředí (Primary school websites as an indicator of school social environment). Orbis Scholae. Praha: PedF UK, 2009, 3/2009, No 1, p. 63-78, 15 pp. ISSN 1802-4637.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Internetové prezentace základních škol jako jeden z indikátorů jejich vnitřního sociálního prostředí
Name (in English) Primary school websites as an indicator of school social environment
Authors MAREŠ, Jan (203 Czech Republic, guarantor) and Josef LUKAS (203 Czech Republic).
Edition Orbis Scholae, Praha, PedF UK, 2009, 1802-4637.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14230/09:00035625
Organization unit Faculty of Social Studies
Keywords (in Czech) základní škola; internet; internetová prezentace školy; analýza internetové prezentace školy; komunikace; sociální klima školy
Keywords in English primary school; internet; school website; school website analysis; communication; school climate
Tags communication, internet, primary school, school climate, school website, school website analysis
Tags Reviewed
Changed by Changed by: PhDr. Josef Lukas, Ph.D., učo 17887. Changed: 17/7/2009 13:29.
Abstract
Výzkumná studie navazuje na výsledky analýzy internetových prezentací českých základních škol na základě 20 formálních i obsahových kritérií provedené v roce 2005. K původnímu vzorku 205 základních škol náhodně vybraných, bylo dohledáno jejich 104 reálně existujících internetových prezentací, se vracíme po třech letech a snažíme se postihnout změny nalezené na 149 prezentacích existujících v roce 2008. Internetová prezentace školy je zde opět představována jako nástroj komunikace školy tj. samotných aktérů edukačního procesu, i jako odraz vnitřního sociálního prostředí školy, tj. jako jeden z možných indikátorů sociálního klimatu školy.
Abstract (in English)
The study presents the results of two analyses of 104 primary school web presentations in 2005 and of 149 school web presentations in 2008. Schools (N=205) were randomly selected from a complete list of primary schools and analyzed existing web presentations and their changes between 2005 and 2008. The analysis used 20 criteria focused on web structure, design, and most saliently on communication goals. The findings are framed by the conceptualization of a school web presentation as one of indicators of school climate.
Links
MSM0021622406, plan (intention)Name: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Psychological and social characteristics of children, youth and families, development of the personality in the time of changes of modern society
PrintDisplayed: 26/4/2024 10:05