J 2009

Dopravní systém České republiky: efektivita a prostorové dopady

KRAFT, Stanislav a Michal VANČURA

Základní údaje

Originální název

Dopravní systém České republiky: efektivita a prostorové dopady

Název anglicky

The Transport System of Czech republic: Effectivness and Geography

Autoři

KRAFT, Stanislav a Michal VANČURA

Vydání

Národohospodářský Obzor, 2009, 1213-2446

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50200 5.2 Economics and Business

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Organizační jednotka

Ekonomicko-správní fakulta

Klíčová slova česky

dopravní systém, časová dostupnost, regionální rozvoj, časoprostorové mapy

Klíčová slova anglicky

transport system, time accessibility, regional development, time-space maps

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 29. 5. 2009 20:10, doc. RNDr. Stanislav Kraft, Ph.D.

Anotace

V originále

Článek se zabývá hodnocením postavení jednotlivých regionů České republiky (ORP) v dopravním systému a prostorovými dopady existence dopravní infrastruktury vyššího řádu. Na základě údajů o časové dostupnosti Prahy ze středisek ORP je celkový soubor sledovaných regionů diferencován podle absolutních (časová dostupnost, průměrná rychlost) a relativních charakteristik (vážená časová dostupnost). Sledovány jsou údaje časové dostupnosti pro individuální automobilovou i veřejnou hromadnou dopravu. Pomocí nástrojů ArcView jsou pak následně vyjádřeny časové a prostorové vztahy generované dopravním systémem. Tím vzniká časoprostorová (time-space) mapa pro dostupnost Prahy individuální automobilovou dopravou.

Anglicky

This paper deals with an evaluation of transport location of particular regions of the Czech Republic (ORP) in transport system and spatial impacts of high - quality transport infrastructure existence. With the use of data about time accessibility of Prague from ORP centres, the overall set of monitored regions was differentiated according to absolute (time accessibility) and relative characteristics (average speed, weighted time accessibility). There were monitored data for individual automobile and public collective transport. Temporal and spatial terms generated by transport system were subsequently expressed by using ArcView tools. Time accessibility of geographical localities causes geographical