2009
Dopravní systém České republiky: efektivita a prostorové dopady
KRAFT, Stanislav a Michal VANČURAZákladní údaje
Originální název
Dopravní systém České republiky: efektivita a prostorové dopady
Název anglicky
The Transport System of Czech republic: Effectivness and Geography
Autoři
KRAFT, Stanislav a Michal VANČURA
Vydání
Národohospodářský Obzor, 2009, 1213-2446
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50200 5.2 Economics and Business
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Organizační jednotka
Ekonomicko-správní fakulta
Klíčová slova česky
dopravní systém, časová dostupnost, regionální rozvoj, časoprostorové mapy
Klíčová slova anglicky
transport system, time accessibility, regional development, time-space maps
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 29. 5. 2009 20:10, doc. RNDr. Stanislav Kraft, Ph.D.
V originále
Článek se zabývá hodnocením postavení jednotlivých regionů České republiky (ORP) v dopravním systému a prostorovými dopady existence dopravní infrastruktury vyššího řádu. Na základě údajů o časové dostupnosti Prahy ze středisek ORP je celkový soubor sledovaných regionů diferencován podle absolutních (časová dostupnost, průměrná rychlost) a relativních charakteristik (vážená časová dostupnost). Sledovány jsou údaje časové dostupnosti pro individuální automobilovou i veřejnou hromadnou dopravu. Pomocí nástrojů ArcView jsou pak následně vyjádřeny časové a prostorové vztahy generované dopravním systémem. Tím vzniká časoprostorová (time-space) mapa pro dostupnost Prahy individuální automobilovou dopravou.
Anglicky
This paper deals with an evaluation of transport location of particular regions of the Czech Republic (ORP) in transport system and spatial impacts of high - quality transport infrastructure existence. With the use of data about time accessibility of Prague from ORP centres, the overall set of monitored regions was differentiated according to absolute (time accessibility) and relative characteristics (average speed, weighted time accessibility). There were monitored data for individual automobile and public collective transport. Temporal and spatial terms generated by transport system were subsequently expressed by using ArcView tools. Time accessibility of geographical localities causes geographical