VACULOVÁ, Ivana. Dovednosti žáků základní školy ve výuce fyziky: výzkum dovedností a procesu jejich osvojování (The basic school pupils skills in the physics education: The research of the skills and the process their acquirement). Pedagogická orientace. Brno: Konvoj, 2008, vol. 2008, No 2, p. 3-21. ISSN 1211-4669.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Dovednosti žáků základní školy ve výuce fyziky: výzkum dovedností a procesu jejich osvojování
Name in Czech Dovednosti žáků základní školy ve výuce fyziky: výzkum dovedností a procesu jejich osvojování
Name (in English) The basic school pupils skills in the physics education: The research of the skills and the process their acquirement
Authors VACULOVÁ, Ivana (203 Czech Republic, guarantor).
Edition Pedagogická orientace, Brno, Konvoj, 2008, 1211-4669.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/08:00035689
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) dovednosti; osvojování dovedností; etapy procesu osvojování dovedností; výuka fyziky; videostudie; kategoriální systém;
Keywords in English skills; skill acquirement; phases of the skill acquirement; physics instruction; videostudy; system of categories
Tags physics instruction, skill acquirement, skills, system of categories, videostudy
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Ivana Medková, Ph.D., učo 63881. Changed: 8/6/2009 15:17.
Abstract
Studie představuje metodologický postup a předběžné výsledky výzkumu zabývajícího se problematikou osvojování dovedností u žáků základní školy. V rámci tohoto výzkumu autorka provádí několik výzkumných studií. První z nich zjišťuje prostřednictvím didaktického testu úroveň osvojení vybrané dovednosti u žáků 6. třídy základní školy. Současně posuzuje, jaké typy úloh činily žákům největší potíže při řešení a jak se liší výsledky ve skupině děvčat a ve skupině chlapců. Další část výzkumu se zabývá procesem osvojování dovedností. Prostřednictvím videostudií, tj. výzkumu výuky založeném na analýze videozáznamu, autorka zkoumá postavení úloh v procesu osvojování dovedností. Videostudie probíhá na 27 hodinách fyziky k tématu skládání sil.
Abstract (in English)
The study presents the methodology and results of the research dealing with the topic of the skill acquirement in basic school pupils. The work within this project is divided into the several parts. First, the level of the acquirement of the selected skills by the pupils (basic school, 6th year) was investigated using the specific didactic test. Within this test, the most difficult tasks for the pupils to resolve were indicated, and the results were compared between the groups of the girls and boys. Next, the process of the skill acquirement was studied in detail. Using the videostudies, i.e. the investigation of the teaching based on the analysis of the video records, author examined the role of the tasks in the process of the skill acquirement. The videostudy involves 27 physics lessons, focused on the topic of Composition of forces.
PrintDisplayed: 25/4/2024 08:17