KULHAVÝ, Viktor. Zkušenosti významné pro formování vztahu člověka k přírodě – shrnutí dosavadních poznatků. In Člověk + příroda = udržitelnost? : Texty o proměně vztahů lidí k přírodě, environmentální výchově a udržitelnosti. Praha: Zelený kruh, 2009, s. 90-99.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Zkušenosti významné pro formování vztahu člověka k přírodě – shrnutí dosavadních poznatků
Název anglicky Life experiences significant for developing man-nature relationship - summary of present knowledge
Autoři KULHAVÝ, Viktor.
Vydání Praha, Člověk + příroda = udržitelnost? : Texty o proměně vztahů lidí k přírodě, environmentální výchově a udržitelnosti. od s. 90-99, 10 s. 2009.
Nakladatel Zelený kruh
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka Ekonomicko-správní fakulta
Klíčová slova anglicky significant life experiences; environmental education; environmental sensitivity; methodology
Štítky environmental education, environmental sensitivity, Methodology, significant life experiences
Změnil Změnil: Mgr. Ing. Viktor Kulhavý, Ph.D., MSLS, učo 42121. Změněno: 10. 10. 2011 15:35.
Anotace
Článek je přehledovou studií pojednávající o dosavadním výzkumu tzv. významných životních zkušeností (significant life experiences - SLE). Tato oblast výzkumu se zabývá otázkou, jaké životní zkušenosti se podílejí na formování pro-environmentálního chování. Stať se zabývá historickými kořeny výzkumu SLE a upozorňuje na metodologické nejasnosti dříve uskutečněných výzkumů. Podrobněji je popsána studie americké autorky L. Chawly (1999) popisující zkušenostní vlivy u několika desítek respondentů v USA a Norsku. Jako významné zkušenosti autorka identifikovala řadu vlivů – např. kontakt s přírodou, rodinné zázemí, ekologické organizace, negativní zkušenosti, školu, přátele a další - působící v průběhu života člověka, tedy nejen v raném dětství. V závěru příspěvku jsou diskutovány některé nevyřešené otázky environmentální výchovy a vzdělávání, které jsou důležité pro další zaměření výzkumu vlivu významných životních zkušeností na formování vztahu člověka k přírodě.
VytisknoutZobrazeno: 3. 5. 2024 03:11