2009
Possibilities of environmental education at the Department of Geography
RUDA, Aleš a Eduard HOFMANNZákladní údaje
Originální název
Possibilities of environmental education at the Department of Geography
Název česky
Možnosti environmentálního vzdělávání na katedře geografie
Autoři
RUDA, Aleš (203 Česká republika, garant, domácí) a Eduard HOFMANN (203 Česká republika, domácí)
Vydání
2009. vyd. Turkey, Proceedings of the HERODOT Conference in Ayvalik, od s. 119-125, 335 s. 2009
Nakladatel
The Herodot Thematic Network
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
Zemský magnetismus, geodesie, geografie
Stát vydavatele
Turecko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14410/09:00035722
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-3-86664-586-8
Klíčová slova česky
environmnetální vzdělávání; terénní výuka; integrace předmětů; environmentální výzkum
Klíčová slova anglicky
environmental education; fieldwork; subject integrity; environmental surveys
Příznaky
Mezinárodní význam
Změněno: 13. 2. 2013 09:14, doc. RNDr. Aleš Ruda, Ph.D.
V originále
Environmental education has been considered as a necessary requirement for present university education, because it involves an effort to teach about natural environments function and how human activities can manage their behaviour and ecosystems in order to live sustainably. However, the world is rapidly becoming a more complex place. As a result, we must expect greater academic achievement from our students today to be adequately prepared for the challenges of tomorrow. Faculty of education offers many subjects dealing with the environment. On the one hand they are understood as a tool how to protect the nature (the ecosystem approach) on the other hand it is considered as an environment with human and nature relations (the geosystem approach). Geography subjects are more focused on the landscape synthesis. Nowadays Standards for Environmental Education are being developed at the Department of Geography as a response to curriculum revising.Results are based on department research.
Česky
V českých školách se podle MŠMT prosazuje výchova k péči o životní prostředí již od 70. let 20. století, přičemž od 80. let se vžilo označení ekologická výchova. Jejím cílem bylo od samého počátku probouzet zájem o přírodu a organismy a vést tak k odpovědnému chování ke světu, lidem a přírodě. Otázkou zůstává, kdo jiný než geograf by měl takový předmět vyučovat. Který jiný pedagog získá během svého vzdělání prostorový pohled při řešení ekonomických, sociálních, environmentálních či politických úloh jak z přírodovědného, tak z humánního úhlu pohledu? Odpověď je zdánlivě jednoduchá, ano měli. Implementace do univerzitního vzdělání se však zdá být obtížněji řešitelná. Většina poznatků i nezbytných dovedností je mnohdy podávána izolovaně nejen za každý obor, ale i předmět zvlášť. A právě environmentální vzdělávání by mělo být provázáno všemi dotčenými předměty z různých úhlů pohledu, ale se stejným závěrem. Navíc by nemělo být izolováno od informací, které přináší biologie, fyzika, chemie, historie, výtvarná výchova a další vědní obory. Tento příspěvek je proto věnován tolik nezbytnému integrovanému přístupu, který snaží katedra geografie Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity prosadit v nově akreditovaných studijních programech. Výsledky jsou založeny na katedrálním výzkumu.