Centones: Recycled Art or the Embodiment of Absolute Intertextuality?
OKÁČOVÁ, Marie. Centones: Recycled Art or the Embodiment of Absolute Intertextuality? In Laetae segetes iterum. 2007. |
Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Basic information | |
---|---|
Original name | Centones: Recycled Art or the Embodiment of Absolute Intertextuality? |
Name in Czech | Centony: recyklované umění či ztělesnění absolutní intertextuality? |
Authors | OKÁČOVÁ, Marie (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution). |
Edition | Laetae segetes iterum, 2007. |
Other information | |
---|---|
Original language | English |
Type of outcome | Presentations at conferences |
Field of Study | Literature, mass media, audio-visual activities |
Country of publisher | Czech Republic |
Confidentiality degree | is not subject to a state or trade secret |
RIV identification code | RIV/00216224:14210/07:00028080 |
Organization unit | Faculty of Arts |
Keywords (in Czech) | antický cento; intertextualita |
Keywords in English | ancient cento; intertextuality |
Tags | ancient cento, intertextuality |
Tags | International impact |
Changed by | Changed by: Mgr. Marie Okáčová, Ph.D., učo 52294. Changed: 7/12/2012 20:07. |
Abstract |
---|
The paper discusses the controversy over literary legitimacy of the late antique centos, i.e. patchwork poems composed of quotations from Homer or Virgil. A succinct historical overview of the cento poetry is followed by a commentary on the cento poetics articulated by Ausonius in his prefatory letter to the Cento Nuptialis. Further, the author presents some of the characteristic examples of cento criticism. The modes of production of the cento texts are consequently examined from the perspective of modern reception theories, the poststructuralist concept of intertextuality, and, last but not least, the Saussurean differential theory of language. The author comes to the conclusion that the cento is actually a highly innovative and perfectly legitimate literary form. |
Abstract (in Czech) |
---|
Článek se věnuje problematice literární hodnoty pozdně antických centonů - básní složených z citátů z Vergilia či Homéra. Po stručném historickém přehledu centonární poezie následuje komentář k centonární poetice, jak ji formuloval Ausonius v úvodním dopise ke své skladbě Cento nuptialis. Autorka dále uvádí několik typických příkladů kritiky centonů. Proces skládání centonů je následně analyzován z hlediska moderních recepčních teorií, poststrukturalistického konceptu intertextuality a v neposlední řadě i v kontextu saussurovské diferenční teorie jazyka. Autorka dospívá k závěru, že centony představují vysoce inovativní a zcela legitimní literární formu. |
Links | |
---|---|
MSM0021622435, plan (intention) | Name: Středisko pro interdisciplinární výzkum starých jazyků a starších fází jazyků moderních |
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, The Centre for the Interdisciplinary Research of Ancient Languages and Older Stages of Modern Languages |
PrintDisplayed: 22/9/2024 20:04