D 2006

PSYCHOSOCIAL SCHOOL CLIMATE - AN IMPORTANT INDICATOR OF SCHOOL HEALTH STATE

MAREŠ, Jiří

Basic information

Original name

PSYCHOSOCIAL SCHOOL CLIMATE - AN IMPORTANT INDICATOR OF SCHOOL HEALTH STATE

Name in Czech

PSYCHOSOCIÁLNÍ KLIMA ŠKOLY DŮLEŽITÝ UKAZATEL ZDRAVOTNÍHO STAVU ŠKOLY

Authors

MAREŠ, Jiří (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

1. vyd. Brno, SCHOOL AND HEALTH 21(1), VOLS 1 AND 2, p. 171-200, 30 pp. 2006

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

English

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/06:00028085

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-7315-119-5

UT WoS

000264731000009

Keywords (in Czech)

klima školy, diagnostika klimatu školy, výzkum klimatu školy, negativní klima, pozitivní klima, intervence

Keywords in English

school climate; assessment of school climate; research of school climate; negative climate; positive climate; interventions

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 28/6/2009 14:19, Mgr. Dušan Kalášek

Abstract

V originále

The survey study consists of five parts. In the introduction the author summarises various approaches of investigating the school climate and specifies the used terminology: school environment, school climate, school atmosphere. In the second part he discusses the issues connected with conceiving the school climate as a specific psychosocial phenomenon. Here he mentions subjectivity, group-formation, communicativeness, social constructiveness. The third part in-detail deals with methodological problems in investigating the psychosocial school climate and points out why serious climate research is so difficult. The fourth part deals with negative school climate and with possible interventions that would correct the unfavourable situation. The fifth part concentrates at a positive school climate and interventions following

In Czech

Přehledová studie sestává z pěti částí. V úvodu autor shrnuje rozdílné přístupy ke zkoumání klimatu školy a zpřesňuje používanou terminologii: prostředí školy, klima školy, atmosféra školy. Ve druhé části diskutuje problémy spojené s pojímáním klimatu školy jako specifického psychosociálního jevu. Zmiňuje subjektivnost, skupinovost, sdílnost, sociální konstruovanost. Třetí část detailně probírá metodologické problémy při zkoumání psychosociálního klimatu školy a ukazuje, proč jsou seriózní výzkumy klimatu tak obtížné. Čtvrtá část se zajímá o negativní klima školy a možné intervence, které by nepříznivý stav napravily. Pátá část se soustřeďuje na pozitivní klima školy a intervence na něj navazující.

Links

MSM0021622421, plan (intention)
Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century