KLAPETEK, Martin. Islám jako součást vyučování na německých a rakouských státních školách. Pantheon. Religionistické studie. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2010, VI., č. 1, s. 71-84. ISSN 1803-2443.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Islám jako součást vyučování na německých a rakouských státních školách
Název anglicky Islam as Part of Education at Public Schools in Germany and Austria
Autoři KLAPETEK, Martin.
Vydání Pantheon. Religionistické studie. Pardubice, Univerzita Pardubice, 2010, 1803-2443.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky Islám; Německo; Rakousko; školství
Klíčová slova anglicky Islam; Germany; Austria; Public Schools; Education
Štítky Austria, Education, Germany, Islam, Muslims Identical, Public Schools, Turks
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Michaela Ondrašinová, Ph.D., učo 64955. Změněno: 21. 12. 2016 14:24.
Anotace
S ohledem na demografickou proměnu vyznavačů islámu v Německu a fungováním koránských kurzů se dlouhodobě diskutují otázky spojené s výukou islámu na stáních školách. Jedním z výsledků tohoto procesu bylo i prohlášení spolkového ministra vnitra Wolfganga Schäubla (CDU) z března 2008. Podle něj se islám má v budoucnosti stát vedle dosavadní výuky křesťanství nebo judaismu volitelným předmětem v rámci vyučování náboženství na německých státních školách. Oproti Rakousku, kde má islám v posledních desetiletích své místo ve vzdělávacím procesu, mají v Německu se zvládnutím současné situace daleko věští obtíže. Nejde jen o daleko vyšší počty žáků a studentů, kteří mají zájem výuku islámu navštěvovat a o nedostatek kvalifikovaných pedagogů. Základním problémem je to, že ze strany státu není uznáno některé z muslimských náboženských společenství jako představitel islámu. Projevuje se zde jeden z paradoxů historie. Zahraniční politika Rakouska-Uherska, která vedla v roce 1878 k okupaci Bosny a Hercegoviny a posléze k její anexi v roce 1908, nastartovala zcela odlišný vývoj než v sousedním Německu. Díky tomuto procesu získali muslimové již od roku 1912 status náboženské společnosti, který si uchovali i po rozpadu podunajské monarchie v roce 1918. Tato situace se promítla také do vzdělávání. Do obou zemí od začátku 60. let 20. stol. přicházeli zahraniční dělníci a to později i z muslimských zemí. Jejich potomci - nynější mladí studenti se zájmem o výuku islámu - přesto mají v Rakousku i v Německu naprosto odlišné možnosti.
Anotace anglicky
German practice is to provide denominational religious instruction in schools. Instruction is to be provided by religious communities under government supervision. By law, any community with a sufficient number of students may take part in the program. In various federal states, religious instruction has been offered to children of the Islamic faith on a voluntary basis. Nevertheless, it has been extremely difficult for Muslims to establish religious instruction due to regional governments failing to recognize Islam as a religious community, as there is no consensus organization. However, over the last few years some federal states have reached agreements with various Islamic groups concerning instruction. Although religious education at state schools is a constitutional right in Germany, it has been argued in public debate that these guarantees only apply to Christian religions, or to the religions traditionally present within Western Europe, thus excluding Islam. Fearing that students who are not involved in state-supervised religious courses may be exposed to extremism in unsupervised Quran classes, there has been some impetus for authorities to take action by initiating Islamic religious lessons at public schools. In modern history, immigration to the Austria, especially from Turkey and Eastern European countries, increased after the 1878 Berlin conference, which assimilated Islamic populations into the Austrian-Hungarian Empire, and the new arrivals were welcomed by the authorities, which gave them a maximum of religious freedom. After the Second World War, new waves of Muslim immigrants arrived in Austria. First, laborers helped to reconstruct the country. During the 1970s then, immigration increased as a result of the economic boom. Since in Austria the religious education at public schools is a right of recognized churches and religious communities, also the Islamische Glaubensgemeinschaft in Österreich (IGGIÖ) makes use of this right, and established an Islamic instruction. The government provides funding for instruction in all state-recognized religions at public schools, and instruction in Islam has been offered at public schools since 1983.
VytisknoutZobrazeno: 25. 4. 2024 06:04