C 2009

Sociální aspekty autismu.

BAZALOVÁ, Barbora

Basic information

Original name

Sociální aspekty autismu.

Name (in English)

Social Aspects of Autism.

Authors

BAZALOVÁ, Barbora (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Brno, Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami III. Education of Pupils with Special Educational Needs III. 16 pp. Speciální pedagogika, 2009

Publisher

MU

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/09:00036319

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-5032-7

Keywords (in Czech)

výzkumný záměr; poruchy autistického spektra; autismus; sociální aspekty; problémové chování; dítě; žák; integrovaný žák

Keywords in English

research project; autism spectrum disorders; autism; social aspects; problematic behaviour; child; pupil; integrated pupil

Tags

Reviewed
Změněno: 15/2/2016 23:06, doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D.

Abstract

V originále

Tento příspěvek je výsledkem činnosti výzkumného týmu se zaměřením na Základní vzdělávání žáků s PAS a možnosti jejich dalšího uplatnění ve vzdělávacím procesu a na trhu práce v rámci výzkumného záměru Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (MSM 0021622443), jehož řešitelem je prof. PhDr. Marie Vítková, CSc. Příspěvek je zaměřen na sociální aspekty autismu u jednotlivých poruch autistického spektra. Porucha sociálního chování patří do triády diagnostických kritérií autismu. Na vývojových grafech jednotlivých případů a kasuistických studiích jsme se snažili poukázat na sociální izolovanost a těžkou pozici jedinců s autismem ve společnosti a v kolektivu ostatních spolužáků.

In English

This article is the result of the work of the research team focusing on Elementary Education of Pupils with ASD and their Further Opportunities in the Educational Process and on the Labour Market from the Research project called Special Needs of Pupils in the Context of the Framework Education Programme for Elementary Education (MSM 0021622443) led by prof. PhDr. Marie Vítková, CSc. This article deals with social aspects of autism and particular disorders from the autism spectrum. Disturbed social behaviour belongs into the triad of diagnostic criteria of autism. There are graphs of development of selected children with autism and also case studies showing a social exclusion and a very difficult position of individuals with autism in the society and among other classmates.

Links

MSM0021622443, plan (intention)
Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education