C 2009

Rozhovor s dítětem jako svědkem: zaměřeno na sexuálně zneužívané dítě od 3 - 12 let

NEUSAR, Věra a Aleš NEUSAR

Základní údaje

Originální název

Rozhovor s dítětem jako svědkem: zaměřeno na sexuálně zneužívané dítě od 3 - 12 let

Název česky

Rozhovor s dítětem jako svědkem: zaměřeno na sexuálně zneužívané dítě od 3 - 12 let

Název anglicky

Interviewing children as witnesses: focused on sexually abused children aged 3 - 12 years of age

Autoři

NEUSAR, Věra (203 Česká republika) a Aleš NEUSAR (203 Česká republika, garant)

Vydání

Praha, Psychologie v bezpečnostních sborech, od s. 57-72, 15 s. Psychologie v bezpečnostních sborech, 2009

Nakladatel

Oddělení psychologie OPE MVČR & Nakladatelství Themis

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14230/09:00036568

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

ISBN

978-80-7312060-3

Klíčová slova česky

interview; child; witness; sexual abuse

Klíčová slova anglicky

rozhovor; dítě; svědek; sexuální zneužití

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 10. 9. 2009 09:47, Mgr. Aleš Neusar

Anotace

V originále

Rozhovor s dětmi jako svědky je výrazně ovlivněn znalostí vývojových charakteristik dětí, dětskou motivací i komunikačními dovednostmi tazatele. Děti mají tendenci vynechávat informace o sexu a některé popírají, že byly součástí sexuálního aktu, i když existují důkazy, že zneužívání proběhlo. Jestliže ale o sexuálním zneužití vypovídají, obvykle bývají přesné a někdy dokonce znají více detailů, než dospělí. Vývojové charakteristiky, kterým se tento článek věnuje, jsou vývoj jazyka a porozumění, dětská paměť, sugestibilita, porozumění pravdě a lži a falešná obvinění. Článek nabízí několik doporučení pro tazatele, jak vést vývojově přiměřené interview a zvýšit přesnost dětských výpovědí.

Anglicky

Interviewing children as witnesses is heavily influenced by the knowledge of developmental characteristics of children, childrens motivation, and by the interviewers communication skills. Children tend to omit sexual information, and some children deny being part of sexual acts, even when there is evidence that abuse did in fact occur. However, when children do tell about sexual abuse, they tend to be accurate and may sometimes know even more details than adults. The developmental features discussed in this paper are language development and comprehension, childrens memory, suggestibility, understanding differences between truth and lies and false allegation. This paper offers some recommendations for interviewers how to make the interview developmentally adequate and how to improve the accuracy of childrens reports.

Návaznosti

MSM0021622406, záměr
Název: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti