2009
Rozhovor s dítětem jako svědkem: zaměřeno na sexuálně zneužívané dítě od 3 - 12 let
NEUSAR, Věra a Aleš NEUSARZákladní údaje
Originální název
Rozhovor s dítětem jako svědkem: zaměřeno na sexuálně zneužívané dítě od 3 - 12 let
Název česky
Rozhovor s dítětem jako svědkem: zaměřeno na sexuálně zneužívané dítě od 3 - 12 let
Název anglicky
Interviewing children as witnesses: focused on sexually abused children aged 3 - 12 years of age
Autoři
NEUSAR, Věra (203 Česká republika) a Aleš NEUSAR (203 Česká republika, garant)
Vydání
Praha, Psychologie v bezpečnostních sborech, od s. 57-72, 15 s. Psychologie v bezpečnostních sborech, 2009
Nakladatel
Oddělení psychologie OPE MVČR & Nakladatelství Themis
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14230/09:00036568
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
ISBN
978-80-7312060-3
Klíčová slova česky
interview; child; witness; sexual abuse
Klíčová slova anglicky
rozhovor; dítě; svědek; sexuální zneužití
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 10. 9. 2009 09:47, Mgr. Aleš Neusar
V originále
Rozhovor s dětmi jako svědky je výrazně ovlivněn znalostí vývojových charakteristik dětí, dětskou motivací i komunikačními dovednostmi tazatele. Děti mají tendenci vynechávat informace o sexu a některé popírají, že byly součástí sexuálního aktu, i když existují důkazy, že zneužívání proběhlo. Jestliže ale o sexuálním zneužití vypovídají, obvykle bývají přesné a někdy dokonce znají více detailů, než dospělí. Vývojové charakteristiky, kterým se tento článek věnuje, jsou vývoj jazyka a porozumění, dětská paměť, sugestibilita, porozumění pravdě a lži a falešná obvinění. Článek nabízí několik doporučení pro tazatele, jak vést vývojově přiměřené interview a zvýšit přesnost dětských výpovědí.
Anglicky
Interviewing children as witnesses is heavily influenced by the knowledge of developmental characteristics of children, childrens motivation, and by the interviewers communication skills. Children tend to omit sexual information, and some children deny being part of sexual acts, even when there is evidence that abuse did in fact occur. However, when children do tell about sexual abuse, they tend to be accurate and may sometimes know even more details than adults. The developmental features discussed in this paper are language development and comprehension, childrens memory, suggestibility, understanding differences between truth and lies and false allegation. This paper offers some recommendations for interviewers how to make the interview developmentally adequate and how to improve the accuracy of childrens reports.
Návaznosti
MSM0021622406, záměr |
|