a 2009

Criteria for Measurement of Citizen Satisfaction with Public Services: Public Libraries

URBÁNEK, Tomáš and Růžena LUKÁŠOVÁ

Basic information

Original name

Criteria for Measurement of Citizen Satisfaction with Public Services: Public Libraries

Name in Czech

Kritéria měření spokojenosti občanů s veřejnými službami: veřejné knihovny

Authors

URBÁNEK, Tomáš (203 Czech Republic, guarantor) and Růžena LUKÁŠOVÁ (203 Czech Republic)

Edition

Entscheidungen und Veränderungen in Arbeit, Organisation und Wirtschaft, 2009

Other information

Language

English

Type of outcome

Konferenční abstrakt

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Austria

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/09:00029472

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-3-7089-0448-1

Keywords (in Czech)

Spokojenost občanů Veřejné služby

Keywords in English

Citizen satisfaction Public services

Tags

International impact
Změněno: 12/9/2009 22:42, doc. PhDr. Růžena Lukášová, CSc.

Abstract

V originále

The aim of the presented research was to identify the criteria of citizen satisfaction with the services of public libraries and to compare them: 1) with the criteria published in professional literature, and 2) with the criteria used for the measurement of user satisfaction with public libraries in the Czech Republic and other countries. By means of qualitative research, carried out using the critical incident technique, the service key characteristics which affect the clients perception of the library services quality were found out. On the basis of the acquired qualitative data a questionnaire was created and quantitative research was carried out with the sample containing 443 respondents. The data were processed using the factor and the regression analyses.

In Czech

Cílem prezentovaného výzkumu bylo identifikovat kritéria spokojenosti občanů se službami veřejných knihoven a srovnat je: 1) s kritérii publikovanými v odborné literatuře, 2) s kritérii užívanými pro měření spokojenosti s veřejnými knihovnami v České republice a v zahraničí. Prostřednictvím kvalitativního výzkumu provedeného pomocí metody kritických událostí byly identifikovány charakteristiky služeb které ovlivňují percepci kvality služeb veřejných knihoven. Na základě získaných kvalitativních dat byl vyvinut dotazník a proveden kvantitativní výzkum na vzorku 443 respondentů. Data byla zpracována prostřednictvím faktorové a regresní analýzy.

Links

GA402/07/1486, research and development project
Name: Měření spokojenosti občanů s veřejnými službami jako součást řízení kvality v organizacích veřejného sektoru
Investor: Czech Science Foundation, Measurement of Citizens Satisfaction with Public Sector Services as Integra Part of Quality management in Public Sector Organizations